وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

توطئه بر ضد علی (ع )

سلمان فارسی که رحمت خدا بر او باد ،می گوید: وقتی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در شان علی علیه السلام فرمود : من شهر علم هستم و علی ،دروازه آن شهر است ، منافقان در مورد علی علیه السلام حسادت شدید ورزیدند و بین خود توطئه کردند تا علی علیه السلام را در همین مورد ( علم ) به نظر واهی خودشان، درمانده کنند. توطئه آنها این بود که چند نفر هر کدام جداگانه نزد علی علیه السلام بروند و سوال کنند : علم بهتر است با ثروت ؟ گفتند : اگر وی در پاسخ هر کدام یکسان پاسخ گفت ، می فهمیم که علم او اندک است و اگر پاسخ هر کدام را به گونه ای داد که با پاسخ های دیگر تفاوت داشت ، دیگر در این راستا راهی برای عیب تراشی و انتقاد از او نداریم  .

این توطئه به این ترتیب اجرا شد که یکی یکی آمدند و هر کدام جداگانه از آن حضرت سوال کردند .

- اولی آمد و پرسید : علم بهتر است یا ثروت؟

علی علیه السلام فرمودند : علم بهتر است .

گفت : چرا؟

فرمودند : برای این که علم ، میراث پیامبران است ولی مال میراث قارون و هامان و فرعون است .

- دومی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید : علم بهتر است یا

ثروت ؟علی علیه السلام فرمودند : علم بهتر است .

گفت : چرا ؟

فرمودند : برای این که مال را تو باید حفظ کنی ولی علم تورا حفظ می کند .

- سومی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید : علم بهتر است

یا ثروت ؟

علی علیه السلام فرمودند:علم بهتر است

پرسید:چرا؟

فرمودند: برای اینکه صاحب ثروت ،دشمنان بسیار دارد، ولی صاحب علم دوستان بسیار دارد.

- چهارمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید:علم بهتر است یا ثروت؟

امیر المومنین علیه السلام فرمودند:«علم بهتر است»

پرسید:چرا؟

علی علیه السلام فرمودند:«برای اینکه هرگاه از مال استفاده کنی، از آن کاسته می شود ،ولی اگر از علم استفاده کنی ،برآن افزوده می شود»

- پنجمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید:علم بهتر است یا ثروت؟

علی علیه السلام فرمودند:علم بهتر است.

پرسید چرا؟

فرمودند:«برای اینکه صاحب مال با صفاتی مانند بخیل و لئیم، خوانده می شود، ولی از صاحب علم با احترام وتجلیل، نام برده می شود»

- ششمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید : علم بهتر است یا ثروت؟

امیر المومنین علیه السلام فرمودند:علم بهتر است.

پرسید چرا؟

فرمودند:«برای اینکه در مورد مال ،از دزد ترسیده می شود که مبادا به آن دستبرد بزند و ببرد، ولی در مورد علم چنین ترسی نیست»

- هفتمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟

علی علیه السلام فرمودند:علم بهتر است

پرسید چرا؟

علی علیه السلام فرمودند:«برای اینکه مال با گذشت زمان ،کهنه می شود.ولی علم با مرور زمان ،کهنه نمی شود و همیشه تازه است»

- هشتمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید:علم بهتر است یا ثروت؟

علی علیه السلام فرمودند:علم بهتر است.

پرسید چرا؟

علی علیه السلام فرمودند:«برای اینکه مال، قلب صاحبش را سخت می کند، ولی علم قلب صاحبش را نورانی می نماید»

- نهمی نزد علی علیه السلام آمد و پرسید:علم بهتر است یا ثروت؟

امیر المومنین علیه السلام فرمودند:علم بهتر است.

پرسید چرا؟

علی علیه السلام فرمودند«برای اینکه صاحب مال، تکبر می ورزد و خود بینی می کند، ولی صاحب علم، خاشع و متواضع است»

در این هنگام همه ی آنها گفتند:خدا و رسولش راست گفتند و بدون تردید، علی ،باب همه ی علوم است.

علی علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، تا زنده هستم، اگر همه ی خلایق تا پایان روزگار از من سوال کنند، در پاسخ آنها درمانده نمی شوم و به هر کدام،پاسخی جداگانه، غیر از پاسخی که به دیگری داده ام، خواهم داد.


.

فقط «یک توجّه به خدا» کافی است!

رمضان المبارک 1431 / 9-6-1389 / جلسه (20)
ویژه مراسم شب قدر (شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان)
مسجد جامع بازار تهران

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‌ِ الْعَالَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»

مروری بر مباحث گذشته

گفته شد که ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی تلاوت قرآن است و ماه سخن گفتن عبد با ربّ خود است که عبد خواسته‌هایش را با خداوند مطرح می‌کند و از آن تعبیر به دعا می‌شود. در باب ادعیه هم مأثور و غیرمأثور داریم که آداب و شرایطی دارد. بحث ما در این بود که اموری هستند که این‌ها بر روی اجابت دعا اثر می‌گذارند؛ یکی از آن عوامل، عامل «زمان» است و در بین زمان‌ها، «ماه مبارک رمضان» است که در روایات متعدد و بلکه در ذیل آیه شریفه‌ای که صوم را تشریع می‌کند هم همین مطلب را داریم. یعنی هم مسأله نزول قرآن را و هم مسأله اینکه عبد در این ماه با ربّ خود سخن می‌گوید و از او درخواست می‌کند.

ادامه مطلب ...

شب قدر

شب قدر

قدر شب مقدرات 

((انا انزلناه فى لیلة القدر و ما ادریک مالیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهرتنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هى حتى مطلع الفجر)) (1)
ترجمه : ما این قرآن عظیم الشان را (که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم و چه تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد, شب قدر (به مقام و مرتبه) از هزار ماه بهتر و بالاتر است در این شب فرشتگان و روح (جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبى و امام عصر(عج) از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت مقدرات خلق را) نازل مى گردانند, این شب, رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه (شهود) ((شب قدر)) یا ((لیلة القدر)) مشهورترین نام این شب است. مفسران درباره اینکه چرا این شب را ((شب قدر)) گفته اند و ((قدر)) به چه معناست, سه معنا را انتخاب کرده اند:
1- قدر= شرف و منزلت
((مرحوم طبرسى)) گوید: ((از آن رو به این شب, قدر گفته اند که داراى شرف و پایه اى بلند و شانى عظیم است. مثل اینکه گویند: مرد داراى قدر; یعنى داراى شرف و منزلت. چنان چه قرآن مى فرماید: ((و ما قدروا الله حق قدره)), یعنى عظمت و شان خدا را آن گونه که باید به جا نیاوردند. ((ابوبکر وراق)) گوید: ((لان من لم یکن ذا قدر اذا احیاها صار ذاقدر)); آن شب را, قدر نامیدند, از این رو که انسان ها با زنده داشتن آن به قدر و منزلت مى رسند. دیگران نیز گفته اند: شب قدر است, زیرا کارهاى خدایى را در آن شب پاداشى بزرگ و گران سنگ است. گروهى دیگر نیز گفته اند: شب قدر است, چون کتابى گرانبها بر پیامبرى بلند مرتبه و گرامى, براى امتى بلند پایه با دستان فرشته اى گرانقدر نازل شده است.(2) در قدر و منزلت شب قدر همین بس که سوره مبارکه (قدر) در شان آن نازل شده است.

2

ادامه مطلب ...

دو وصیت نامه

وصیت نامه شهید عملیات استشهادی علی منیف اشمر:


بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌

سلام‌ بر مولا و سرورم‌ سیدالشهدا، امام‌ حسین‌(ع‌) و برادرش‌ اباالفضل‌العباس‌(ع‌).
سلام‌ بر سید و مولایم‌ حضرت‌ صاحب‌ العصر والزمان‌، امام‌ مهدی‌ منتظر(عج‌).
سلام‌ بر زنده‌ کننده‌ قیام‌ مسلمانان‌ و بنیانگذارانقلاب‌ اسلامی‌ مبارک ‌ایران‌، امام‌ خمینی‌(ره‌).
سلام‌ بر رهبر امت‌ اسلامی‌ و ولی‌ امر مسلمین‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ سیدعلی‌خامنه‌ای‌(دام‌ ظله‌).
سلام‌ بر سیدالشهدای‌ مقاومت‌ اسلامی‌ "شهید سیدعباس‌ موسوی‌" وشیخ‌ الشهدایمان‌ "شهید شیخ‌ راغب‌ حرب‌".
سلام‌ بر رهبر عزیز، حضرت‌ حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمین‌ سیدحسن‌ نصرالله‌(دام‌ ظله‌).
سلام‌ بر مجاهدان‌ مقاوم‌ و قهرمان‌ شجاع‌ِ مقاومت‌ اسلامی‌. رحمت‌ وبرکات‌ خداوند بر آنها.


ادامه مطلب ...

دو قبضه کردن دعا

رمضان المبارک 1431 / 5-6-1389

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‌ِ الْعَالَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به ماه مبارک رمضان بود که عرض کردم این ماه، ماهی است که عبد قرآن را که کلام رب است، بازگو می‌کند و ماه دعا یعنی سخن گفتن عبد با ربّ است که آن هم دارای آداب و شرایطی است. دو نوع دعا داریم: ادعیه مأثوره و غیرمأثوره و بحث ما در ادعیه غیرمأثوره بود. این مسأله را مطرح کردیم که دعا به خودی خود مؤثر است، اما عواملی وجود دارند که بر روی اجابت دعا تأثیرگذار هستند؛ هم برخی از اعمال موثر را مطرح کردیم، از قبیل روزه، وضو، نماز و ... هم زمان‌هایی را در باب شبانه‌روز بحث کردیم و بعد هم در بین ایام هفته روز خاص و شب خاص را گفتیم.

تأثیر «زمان نماز» و «عمل آن»



ادامه مطلب ...

هم دنیا بخواه . هم آخرت

متن جلسه دهم اخلاق آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی در شب های ماه مبارک رمضان
 
رمضان المبارک 1431 / 30-5-1389 / جلسه (10)

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ‏ِ الْعَلَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ»

خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و صدایم را بشنو، هنگامی که تو را صدا می‌زنم؛ به دعایم گوش فرا ده، آن‌هنگام که تو را می‌خوانم و رو به من فرما، در آن‌زمان که با تو نجوا می‌کنم. همانا من به سوی تو فرار کرده‌ام و در مقابل تو ایستاده‌ام.

ادامه مطلب ...