وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

10اشتباه مخرب که هر مشاجره ای را بدتر می کند


تحقیقات نشان می دهد که داشتن ارتباط خوب روابط را ارتقاء می بخشد، همچنین صمیمیت، اعتماد و حمایت بین طرفین را نیز بیشتر می کند. عکس این مسئله نیز صادق است: ارتباط بد صمیمیت را از بین برده، عدم اعتماد و اطمینان ایجاد می کند و حتی موجب تحقیر و اهانت بین دو طرف می شود. در زیر به چند نمونه از رفتارها و الگوهای ارتباطی ضعیف، منفی و حتی مخرب اشاره می کنیم که هر دعوا و مرافعه ای را بدتر می کند.

۱- اجتناب از دعوا به طور کل:
به جای صحبت کردن درمورد مشکلات در یک جو آرام و توام با احترام برخی افراد سعی می کنند هیچ چیز درمورد مشکلات و دلیل ناراحتی خود به طرف مقابل نگویند و بعد آن را یکباره به صورت عصبانیتی وحشتناک بیرون می دهند. این به نظر راهی کم استرس تر می آید-که بخواهید به طور کل از بحث و مشاجره دوری کنید—اما معمولاً استرس بیشتری برای هر دو طرف ایجاد می کند چون با آن انفجار عصبانیت، تنش، خشم و مشاجره بیشتری بین دو نفر ایجاد خواهد شد. پس بهتر این است که به راحتی و با آرامش خاطر درمورد مشکلات خود با هم بحث کنید.

2

ادامه مطلب ...

شهید گمنام



این روز های سرد غریبی و بی کسی
ناگاه یاد خوب تو افتاد در دلم

بی اختیار ساکن کوی تو گشته ام
این خانه بدون پلاک تو  منزلم

از دست های سرد زمین نفحه های نور
تا آسمان گرم خدا اوج میزند

یک آسمان سعادت و یک کهکشان امید
ازنام بی نشانه ی تو موج میزند

ای بنده عزیز که بحق  ذوب گشته ای
نام تو از جریده هستی جدا نشد

هر کس که ذکر و یاد عزیز ترا کند
قلبش ز یاد و ذکر الهی رها نشد.

نامت بلند و شهرت تو کهکشان خراش
ای بنده ای  که نام ترا کبریا خرید

ای خود فروخته به عشق خدای خویش
خوش بر سعادتت که ترا پر بها خرید .

سعید پونکی  22 فروردین 1390

حکمت های خودمانی !


سلام. این چند وقت اینقدر حرف های حکمت آمیز از این و آن خوانده ام که برای خودم یک پا حکیم شده ام . باضافه اینکه با مشکلاتی که برایم به وجود آمده کلی پند و اندرز نصیبم شده و خلاصه دیگر دست کمی از بزرگمهر و ُارُد بزرگ و.... ندارم !!!!. مخاطب این پند ها خودم هستم و منظور خاصی برای بیان آن ندارم . پس امیدوارم برای دوستان سوء تفاهم پیش نیاید!


بعضی از آنها را مینویسم تا هر کس خواست بخندد و هر کس خواست پند گیرد ...


خط فقر با قلم تبعیض میان جامعه کشیده شده است اما کسی مسئولیت ترسیمش را  قبول نمی کند !


همه بالا و پائین خط فقر را می بینند اما کسی به امتدادش که نقطه چین درد و انتهایش که صفحه سیاه نیستی است توجهی ندارد؟!


در طول شبانه روز بیشتر به دنبال چه میدوید؟! من بیشتر با تور تمرکز دنبال پروانه ذهنم میدوم و هیچگاه به آن نمی رسم .


بیشتر ما امید واریم اما به چه چیز!؟ و عده ای ازما ناامید اما از چه چیز؟! اول باید هدفی داشت تا ناامید و یا امیدوار بود .


گذشت زمان برای ثروتمند سریع  و برای فقرا آرام است .


بانکها، ثروتمندان بد حساب را از فقیران خوش حساب دوست تر دارند.


فقیر را فقرش به سمت نیستی می برد و ثروتمند را ثروتش .


حرفهای ذهنتان را با گوش قلبتان بشنوید .


آنکه محبتش را اهداء نمی کند ، تنهایی هدیه می گیرد!



ادامه مطلب ...

خدایا ، فقط تو


 شهید دکتر مصطفی چمران‎


" هر گاه دلم رفت تا محبت کسی را به دل بگیرد، تو او را خراب کردی، خدایا، به هر که و به هرچه دل بستم، تو دلم را شکستی، عشق هر کسی را که به دل گرفتم، تو قرار از من گرفتی، هر کجا خواستم دل مضطرب و دردمندم را آرامش دهم، در سایه امیدی، و به خاطر آرزویی، برای دلم امنیتی به وجود آورم، تو یکباره همه را برهم زدی، و در طوفان های وحشتزای حوادث رهایم کردی، تا هیچ آرزویی در دل نپرورم و هیچ خیری نداشته باشم و هیچ وقت آرامش و امنیتی در دل خود احساس نکنم... تو این چنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم، و جز تو به چیزی یا به کسی امید نبندم، و جز در سایه توکل به تو، آرامش و امنیت احساس نکنم... خدایا ترا بر همه این نعمتها شکر می کنم."

باید و نبایدهای سه گانه در زندگی


سه چیز در زندگی پایدار نیستند

رویاها
موفقیت ها
شانس

سه چیز در زندگی که وقتی از کف رفتند باز نمی گردند
زمان
گفتار
موقعیت

سه چیز ما را نابود می کنند
تکبر
زیاده طلبی
عصبانیت

سه چیز انسانها را می سازند
کار سخت
صمیمیت
تعهد

سه چیز بسیار ارزشمند در زندگی
عشق
اعتماد به نفس
دوستان

سه چیز در زندگی که هرگز نباید آنها را از دست داد
آرامش
امید
صداقت

خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است
تجربه از دیروز
استفاده از امروز
امید به فردا

تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است
حسرت دیروز
اتلاف امروز
ترس از فردا

همیشه دلیل شادی کسی باش، نه شریک شادی او وهمیشه شریک غم کسی باش،
نه دلیل غم او!

برداشت از : تابناک . کام

دستنوشته های مهاتما گاندی


من می‌‌توانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشته‌خو یا شیطان‌ صفت باشم.

من می توانم تو را دوست داشته یا از تو متنفر باشم.
من می‌توانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم.
چرا که من یک انسانم، و این‌ها صفات انسانى است

و تو هم به یاد داشته باش:

من نباید چیزى باشم که تو می‌خواهى، من را خودم از خودم ساخته‌ام.

منى که من از خود ساخته‌ام، آمال من است.
تویى که تو از من می سازى آرزوهایت و یا کمبودهایت هستند.
لیاقت انسان‌ها کیفیت زندگى را تعیین می‌کند نه آرزوهایشان
و من متعهد نیستم که چیزى باشم که تو می‌خواهى
و تو هم می‌توانى انتخاب کنى که من را می‌خواهى یا نه
ولى نمی‌توانى انتخاب کنى که از من چه می‌خواهى
می‌توانى دوستم داشته باشى همین گونه که هستم، و من هم.
می‌توانى از من متنفر باشى بى‌هیچ دلیلى و من هم.
چرا که ما هر دو انسانیم.
این جهان مملو از انسان‌هاست.
پس این جهان می‌تواند هر لحظه مالک احساسى جدید باشد.
تو نمی‌توانى برایم به قضاوت بنشینى و حکمی صادر کنی و من هم.
قضاوت و صدور حکم بر عهده نیروى ماورایى خداوندگار است.
دوستانم مرا همین گونه پیدا می کنند و می‌ستایند.
حسودان از من متنفرند ولى باز می‌ستایند.
دشمنانم کمر به نابودیم بسته‌اند و همچنان می‌ستایندم.
چرا که من اگر قابل ستایش نباشم نه دوستى خواهم داشت،

نه حسودى و نه دشمنى و نه حتی رقیبى.

من قابل ستایشم، و تو هم.
یادت باشد اگر چشمت به این دست نوشته افتاد
به خاطر بیاورى که آن‌هایى را که هر روز می‌بینى و با آنها مراوده می‌کنى
همه انسان هستند و داراى خصوصیات یک انسان، با نقابى متفاوت
اما همگى جایزالخطا
نامت را انسانى باهوش بگذار اگر انسان‌ها را از پشت نقاب‌هاى متفاوتشان شناختى و یادت

باشد که این ها رموز بهتر زیستن هستند ...

سوء استفاده عاطفی چیست؟



سوء استفاده هر رفتاری است که به قصد ایجاد کنترل و انقیاد یک انسان دیگر انجام می گیرد و می تواند استفاده از ترس, توهین و تجاوز کلامی یا جسمی را شامل شود. سوء استفاده عاطفی نوعی سوء استفاده است که ماهیتاً عاطفی و هیجان است نه جسمی. سوء استفاده عاطفی هر چیزی را شامل می شود.

سوء استفاده کلامی و انتقادگونه و فنون ظریفتری چون سرزنش, دستکاری و ترشرویی همه مثال هایی از سوء استفاده عاطفی هستند.سوء استفاده عاطفی مثل شستشوی مغزی است که در آن بطور منظم اعتماد به نفس, ارزش شخصی, اعتماد به دریافت های شخصی و خود پنداره افراد تخریب می شود. سوء استفاده عاطفی چه بوسیله زخم زبان و تحقیر مداوم انجام گیرد و چه بوسیله تشر زدن یا تحت عنوان "راهنمایی" , "آموزش" و "پند" , نتیجه همیشه یکسان است.

در واقع سوء استفاده شونده, هویت و ارزش شخصی خود را از دست می دهد. سوء استفاده عاطفی به هسته درونی شخص آسیب وارد می کند, زخمهایی ایجاد می کند که عمیق تر و مزمن تر از جراحت های بدنی است.

انواع سوء استفاده عاطفی:

ادامه مطلب ...

با افراد مشکل ساز چگونه برخورد کنیم؟



با افراد مشکل ساز چگونه برخورد کنیم؟   


    شخصیت های دشوار، از جمله افرادی هستند که با آنها در محیط کار، روبرو می شویم و به آنها متکی هستیم و با آنها زندگی می کنیم بنابراین نحوه برخورد با این گونه شخصیت ها، می تواند ما را از فشار روانی و ناراحتی های بوجود آمده در محیط کار برهاند و ما را به عنوان عضو کارآمد و اثربخش سازمان معرفی نماید.   

          

ادامه مطلب ...

آموزش روش صحیح غصه خوری!


افسردگی، یک بیماری روانی ناشی از اختلالات مغزی و سیستم عصبی نیست، افسردگی، یک انحراف عاطفی است. به عبارت دیگر، افکار منحرف و فریب‏ آلود، مجموعه‏ای از احساسات: غم و اندوه، عدم اعتماد به نفس، بی ‏تفاوتی و بی‏ حوصلگی، خستگی و ضعف، ناامیدی و... را تحت عنوان افسردگی به دنبال می‏کشند و قربانی خود را به طرف خودکشی سوق می‏دهند.(1)

افکار غیرمنطقی، غیرواقعی و فریب‏ آلود، میکروب و علت افسردگی هستند و چنانچه این افکار، تصحیح و اصلاح شوند، افسردگی نیز درمان خواهد شد.(2)

احساس طبیعی غم و اندوه

غم و اندوه ، یک عکس‏ العمل سالم و طبیعی در مقابل ضایعات، حوادث، ناامیدی‏ها و تغییرات بد زندگی است که ما اغلب، آن را سرکوب می‏کنیم.

ادامه مطلب ...

از بین بردن استرس در 6 ثانیه


هنگامی که دچار استرس می شوید بکوشید عضلات صورت خود را شل کنید وهیچ حالتی به آن ندهید . لبخند بزنید و مجسم کنید که این لبخند در تمام صورت وحتی در چشمان شما پخش شده وهمه صورت شما در حال خندیدن است


بعد به خود بگویید : چشمان من می درخشند ودر عین شادمانی و آرامش یک نفس عمیق بکشید وچشم خود را ببندید ومجسم کنید که هوا از کف پای شما وارد پاهایتان می شود واز آن جا به طرف شکم و قفسه سینه می رود بدین ترتیب هوا را به طرف بالا بکشید .

سپس عمل بازدم را انجام دهید ودر این حالت تجسم کنید که هوا از همان مسیر به طرف پایین برمی گردد وبه طرف پاهایتان رانده می شود واز کف پاهایتان خارج می گردد .

در همین لحظات به چانه و زبان وشانه هایتان آرامش دهید وآن ها را به حالت استراحت نگه دارید . این روش شیوه بسیار عالی است وخواهید دید که عملا بیش از ۶ ثانیه نیز طول نخواهد کشید .

برداشت از : http://fa.parsiteb.com