وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

چگونه در روابط مرز ایجاد کنیم .

هر نوع ارتباطی می تواند دچار پیچیدگی شود. این موضوع به خصوص وقتی که روابط سالم نباشد صادق است.

اجتماعی شدن فرایندی است که در آن هنجارها، مهارت‌ها، انگیزه‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فرد شکل می‌گیرد تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. در این فرایند، اکتساب و به کارگیری مهارت‌های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از مولفه‌های اصلی رشد اجتماعی محسوب می‌شود.

بنا به تعریف، مهارت‌های اجتماعی به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه اطلاق می‌شود، رفتارهایی که شخص می‌تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل برقرار کند که به بروز پاسخ‌های مثبت و پرهیز از پاسخ‌های منفی بینجامد.

در این راستا، رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه‌های زندگی افراد سایه می‌افکند و بر سلامت روانی، سازگاری و شادکامی بعدی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین و دیگر بزرگسالان مشخص می‌کند.

میزان توانایی فرد در مهارت‌های اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از خود نشان می‌دهد، مربوط می‌شود.

اهمیت مهارت‌های اجتماعی به عنوان مهم‌ترین عامل اجتماعی شدن و سازگاری اجتماعی را هیچگاه نمی‌توان از نظر دور داشت و بی‌شک توجه به هوش اجتماعی، رشد اجتماعی و تربیت اجتماعی در کنار دیگر ابعاد زندگی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در چشم‌انداز کنونی، در حوزه آموزش مهارت‌های اجتماعی، رویدادهای فراوانی رخ داده، پژوهش‌های بی‌شماری صورت گرفته، روش‌های آموزشی و درمانی جدیدی مطرح گردیده و افق‌های روشن‌تری آشکار شده است.

تمامی این حرکت‌ها و شناخت‌های روز افزون به انسان کمک می‌کند تا به کمیت و کیفیت زندگی اجتماعی خود و دیگران غنای بیشتری ببخشد و  بتواند در روابط مختلف خود، موفقیت بیشتری کسب کند. اما هر نوع ارتباطی می تواند دچار پیچیدگی شود. این موضوع به خصوص وقتی که روابط سالم نباشد صادق است. اگر هر یک از طرفین احساس کنند که به طریقی بیش از حد رابطه شان مختل شده، در این صورت پیوند میان آنها ادامه نخواهد یافت. لذا تنظیم و مقرر کردن مرزها می تواند به بهبود بهتر ارتباط ختم شود.

در ادامه این یادداشت چند مرحله را بیان می کنیم که به شما کمک می کند در ارتباطاتتان حد و مرز درست و منطقی ایجاد کنید:

بپذیرید رابطه ای که باعث آزارتان شده، فاقد کارایی لازم شده است: سخت ترین بخش ایجاد یک تغییر، آگاهی یافتن از وقوع ناکارآمدی رابطه و آن چه که محقق شده، می باشد. وضعیت موجود را خوش بینانه نگاه نکنید اگر واقعا ناشاد هستید تنها راه رفع آن ایجاد تغییر است.

چک کنید: تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی کارایی ندارد. توجه کنید که آیا تصور میکنید طرف مقابل تان پذیرای تغییرات لازم هست یا نه؟ بر اساس پاسخ به این سوال خودتان را مهیا کنید.

شما باید نسبت به آنچه می خواهید و آنچه که نمی خواهید ایجاد و مقرر کنید، محکم و راسخ باشید.ایجاد مرزهای سالم و مناسب کاری نیست که به راحتی انجام شود
در باره نیازهایتان صریح و شفاف باشید:  برای ایجاد محدودیت و حد و مرز در روابط تان لازم است که بدانید شما خواهان چه هستید. آگاهی داشتن از تغییراتی که خواهان آنها هستید عالی است اما لازم است درباره اینکه می خواهید این تغییرات چگونه باشد و چگونه رخ دهد نیز ایده و نظری داشته باشید. در صورت نیاز برای مصالحه اقدام کنید.

نه بگویید: به دلیل احساس گناه و یا در محظوریت قرار گرفتن کاری را انجام ندهید. بیش از حد مشارکت به خرج ندهید. گرفتن حقوق خود و مراقبت از خویشتن را تمرین کنید.

به طور موثر ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید:  چنانچه از وضع و حالت خود اطمینان دارید(یعنی به ثبات هیجانی خود مطمئنید) لازم است با کلامی آرام درباره آن حرف بزنید. بگذارید طرف مقابل بفهمد که شما چه احساسی دارید. موارد مد نظرتان را محکم و در عین حال با رحمت و بخشودگی مطرح کنید.

با پیامدها کنار بیایید: وقتی که در روابط تان حد و مرز قرار می دهید باید برای برخی واکنشهای شدید آماده شوید. بسیاری از مردم علاقه ای به تغییر ندارند ولی این بدان معنا نیست که باید از ادعای خود صرف نظر کنید. یک زمان معقول برای سازگاری و تطبیق اختصاص دهید.

وقتی که محدودیتی برای سالم کردن رابطه و تعامل تان با دیگران ایجاد میکنید لازم است ثابت قدم باشید:  استواری و سازگاری یک نکته کلیدی برای افرادی است که با افراد بدون مرز و بی قید در زندگی شان سر و کار دارند. با گذشت زمان آنها استواری شما را خواهند دید.

نسبت به آنچه که برای داشتن یک ارتباط سالم و محترمانه خواهان آن هستید محکم باشید:  این مرحله ای است که محتاج استواری زیاد است. ممکن است اعضای خانواده  یا دوستان نزدیک زمانی که سعی می کنید در برابر الگوهای ناسالم شان که تلاش می کنند شما را به طرق مختلف فیزیکی، احساسی، روحی و .. جلب و جذب کنند، محکم و استوار باشید، در مقابل شما مقاومت کنند.

وقتی که در روابط تان حد و مرز قرار می دهید باید برای برخی واکنشهای شدید آماده شوید.

شما باید نسبت به آنچه می خواهید و آنچه که نمی خواهید ایجاد و مقرر کنید، محکم و راسخ باشید: ایجاد مرزهای سالم و مناسب کاری نیست که به راحتی انجام شود.

سعی کنید در مواجهه با کسانی که متوجه تلاش شما برای ایجاد یک زندگی بهتر نیستید، صبور باشید:  به باورهایتان و راهی که می خواهید زندگی کنید، و  نیز به رمزهایی که معتقدید سالم و اساسی هستند یقین داشته باشید.

منبع: تبیان

کنار آمدن با یک همسر شکاک

بی‌گدار به آب نزنید! کنار آمدن با یک همسر شکاک، ظرافت‌های خاص خودش را نیاز دارد

اتاق را که ترک می‌کنید سراغ تلفن همراه‌تان می‌رود و وقتی نیستید، دور از چشمتان حساب‌های کاربری‌تان را چک می‌کند. وقتی برای یک قرار دوستانه بیرون می‌روید، بارها و بارها با شما تماس می‌گیرد و اگر کمی بیش از انتظارش بیرون بمانید، پرس‌وجو‌هایش را شروع می‌کند. گاهی فکر می‌کنید، همه این کارآگاه‌بازی‌ها از عشق است و به او فرصت می‌دهید که همه چیز را بداند و گاهی احساس می‌کنید، حریم خصوصی‌تان از دست رفته و مقاومت می‌کنید؛ مقاومت‌هایی که نتیجه‌شان یا دعواست یا حساسیت‌های بیشتر. اگر شما با چنین فردی زندگی می‌کنید، باید بیشتر از این واکنش‌های ساده، مراقب ارتباط‌تان باشید. شمایی که با یک همسر همیشه شکاک زیر یک سقف زندگی می‌کنید، باید آداب زندگی با این آدم‌ها را بدانید و با کمی ظرافت اوضاع را برای خودتان و او راحت‌تر کنید.

دروغ‌های کوچک هم نگویید

چه همسرتان شکاک باشد و چه نه، نخستین قدمی که برای زندگی مشترک‌تان باید بردارید، صادق بودن است. پای دروغ که به میان بیاید، همه چیز به هم می‌ریزد اما منظورمان از دروغ، تنها پنهان کردن موضوعات حیاتی نیست. دروغ‌های کوچک در مورد موضوعات به‌ظاهر بی‌اهمیت، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید روی رابطه شما و قضاوتی که همسرتان در مورد شما دارد، تاثیر می‌گذارند. پنهان‌کاری‌های کوچک، می‌تواند آرام​آرام همسرتان را نسبت به شما بی‌اعتماد کند. او حق دارد با دیدن این دروغ‌های نسبتا بی‌اهمیت نسبت به اصلی‌ترین موضوعات زندگی مشترک‌تان هم شک کند. شاید همسرتان به‌جای لجبازی و بی‌توجهی شما، برای بیرون آمدن از این وضعیت نیاز به کمک داشته باشد.

بگویید، قبل از آنکه بپرسد

باور کنید که سکوت موفق‌ترین ازدواج‌ها را هم ویران می‌کند. اگر می‌خواهید زندگی مشترک شما عاقبت خوبی داشته باشد، نگذارید سکوت جایش را در خانه شما باز کند. برای اینکه هر روز حرفی برای گفتن داشته باشید، نیاز به اتفاق خاصی ندارید. حرف زدن در مورد موضوعات روزمره، عقاید و برنامه‌ها می‌تواند گفت‌وگوی دونفره‌تان را گرم کند. بهترین راه برای اینکه همیشه حرف تازه‌ای داشته باشید، انجام کارهای مشترک و داشتن علایق مشترک است. با هم تلویزیون ببینید، با هم پیاده‌روی کنید و با هم غذا بخورید تا همیشه حرفی برای گفتن میان‌تان باقی بماند. وقتی همسرتان ببیند بدون نیاز به کنجکاوی از همه روز شما خبر دارد، دیگر نیازی نمی‌بیند که مخفیانه سر از همه کارهای شما در بیاورد.

انبار باروت را منفجر نکنید

اوضاع شما با دیگران فرق می‌کند. همسر شما یک انبار باروت است و برای منفجر شدن تنها به یک جرقه احتیاج دارد. پس فرصت را برای منفجر شدنش فراهم نکنید. یادتان نرود که هر اشتباه کوچکی می‌تواند یک ناامنی بزرگ را برای او ایجاد کند و همسرتان را به این فکر بیندازد که اگر بیشتر می‌گشتم و اگر بیشتر مراقبش ‌بودم، اینطور نمی‌شد.  شاید شما فکر کنید، کاری نکرده‌اید اما قبل از آنکه در مورد کارهایتان قضاوت کنید، باید موضوع را از دریچه نگاه او ببینید. باید بدانید چه موضوعاتی حساسیت او را تشدید می‌کند و از آنها بپرهیزید و اگر فکر می‌کنید حساسیت او بی‌مورد است، باید قبل از آنکه کاری بکنید، یک قدم به عقب بازگردید و به او کمک کنید تا حساسیت‌های بی‌موردش را کنار بگذارد.

زندگی‌تان را فلج نکنید

شما نمی‌توانید به دلیل حساسیت‌های او از همه زندگی‌تان بگذرید. برای حفظ زندگی مشترک‌تان، بیش از آنکه به سوختن و ساختن احتیاج داشته باشید، نیازمند اصول هستید؛ اصولی که مثل یک خط قرمز در زندگی‌تان پررنگ هستند و هر دوی شما باید از آنها پیروی کنید. همسرتان چه بخواهد و چه نخواهد، باید بداند چه محدوده‌هایی جای او نیست و در چه مواردی نباید دخالت کند یا حساسیت به‌خرج دهد. او حق ندارد مدام سر‌زده به محل کارتان بیاید و به دلیل حساسیت‌های بی‌موردش، زندگی اجتماعی شما را فلج کند. پس در قدم اول به زبان بی‌زبانی این موضوعات را به او بفهمانید و اگر متوجه نشد، با هم در موردشان صحبت کنید. اگر باز هم موفق نشدید، وقت آن است که جدی‌تر فکری به‌حال مشکلتان کنید.

همه گذشته‌تان را رو نکنید

داشتن یک نامزدی شکست خورده یا یک ازدواج ناموفق در کارنامه، ممکن است حسادت همسرتان را آرام‌آرام تشدید کند. شاید او در آغاز ازدواج‌تان هم این موضوعات را می‌دانسته و به‌ظاهر آنها را پذیرفته بوده اما با بیشتر شدن عشقش و بیشتر شدن ترسش برای از دست دادن شما، ممکن است این موضوع به شکلی آزار‌دهنده ذهنش را مشغول کند و روی ارتباط شما تاثیر بگذارد. شما نمی‌توانید گذشته‌تان را تغییر دهید بلکه تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، پرهیز کردن از گفتن خاطراتی است که می‌تواند حسادت همسرتان را تشدید کند. در مورد همسر سابق یا نامزد قبلی‌تان صحبت نکنید و به هیچ بهانه‌ای خاطره‌ای که مربوط به آن روزهاست را برایش تعریف نکنید. بگذارید فکر کند که شما همه آن روزها را فراموش کرده‌اید تا او هم این موضوع را فراموش کند.

حریم خصوصی خودتان را داشته باشید

شاید فکر کنید اگر او تمام زیر و بم زندگی‌تان را بداند دیگر دلیلی برای شک کردن باقی نمی‌ماند اما اشتباه می‌کنید. از همان روز اول زندگی مشترک‌تان یک موضوع را روشن کنید. نگذارید به عرصه خصوصی‌تان وارد شود و محیط‌هایی که مخصوص شماست را زیر و رو کند. هرگز رمز عبور ای‌میل و دیگر حساب‌های کاربری‌تان را به او ندهید و هرگز نگذارید در مورد موضوعاتی که مربوط به گذشته شماست بیش از حد سؤال کند. حق شماست که رازهای خودتان را داشته باشید و در مکان‌های خصوصی‌تان احساس امنیت کنید؛ پس او را به حوزه‌هایی که فقط و فقط متعلق به‌خودتان است، وارد نکنید.

از مردهای دیگر تعریف نکنید

هر شوهری، هرقدر هم که قدرتمند و توانا باشد، باز هم در مقابل زنی که دوستش دارد، خود را پر از عیب و ناتوان می‌بیند. همسر شما هم از این قاعده مستثنا نیست. وقتی شما از مردی دیگر در مقابل او تعریف می‌کنید، او حسن‌های آن مرد را نمی‌شنود بلکه می‌شنود «تو به اندازه او خوب نیستی»، «تو به اندازه او توانمند نیستی» و...

عشق‌تان را نشان دهید

همسر شما به دیدن احساس‌تان احتیاج دارد. او باید بداند که برای شما با همه فرق می‌کند و حسی که به او دارید از جنس دیگری است. او باید مطمئن شود که تمام قلبتان را از آن خود کرده و اینکه شما  تنها متعلق به او هستید. پس از ابراز احساسات و گفتن عشق‌تان نترسید؛ فکر نکنید بعد از گذشت چند سال، چنین ابراز احساساتی ممکن نیست. حتی اگر 30 سال هم از ازدواج‌تان گذشته، نباید بگذارید که شرم یا ترس از بیان احساسات بین شما فاصله بیندازد.

از متخصص کمک بگیرید

حسادت‌های کوچک ممکن است به دلیل اشتباهات شما ایجاد شده باشد؛ اما شک‌کردن‌های مداوم و بدون دلیل هرگز با خوب رفتار کردن شما برطرف نمی‌شود. اگر احساس می‌کنید توضیح دادن‌ها و دلیل آوردن‌هایتان همسرتان را شکاک‌تر از قبل می‌کند، به جای ادامه این روند، از یک روانشناس کمک بگیرید.

مشاوره‌های انفرادی و زوج درمانی تنها راهی است که می‌تواند مشکلات شما را حل کند. شاید مشاوره هم کارکرد نداشته باشد و همسرتان برای برطرف کردن شکش، نیاز به دارو درمانی داشته باشد. شاید مغز او، بدون آنکه خودش بخواهد چنین فرمان‌هایی را صادر می‌کند؛ پس قبل از آنکه از زندگی مشترک‌تان ناامید شوید، چنین درمان‌هایی را امتحان کنید.

منبع: میگنا

روش کاهش قندخون پس از صرف غذا



محققان آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند که خوردن کشمش به میزان سه بار در روز بعد از وعده های غذایی چه بسا مقدار قند خون را تا حد زیادی کاهش می دهد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، دکتر هارولد بایز تهیه کننده اصلی تحقیقات گفت: این تحقیقات از ۴۶ مرد و زن بعمل آمد که تشخیص داده شده بود به بیماری دیابت نوع دوم مبتلا هستند اما افزایش اندکی در میانگین گلوکز دارند.

این شرکت کنندگان در این تحقیقات خواسته شد تا کشمش یا وعده های غذایی بسته بندی شده فاقد کشمش نظیر میوه یا سبزیجات به مدت ۱۲ هفته مصرف کنند.

این تحقیقات نشان داد: کشمش میانگین گلوکز بعد از خوردن وعده های غذایی را به میزان ۱۶ درصد کاهش می دهد و میانگین قند را که در طول مدت سه ماه اندازه گیری می شود؛ به میزان ۰.۱۲ درصد کاهش می دهد.

بایر گفت: گروه مصرف کننده کشمش شاهد کاهش قابل توجه میانگین قند بعد از مصرف مواد غذایی آبکی بود.

این تحقیقات به هفتاد و دومین کنفرانس علمی سالانه جمعیت بیماریهای قند در فیلادلفیا در آمریکا ارایه شد.

دیابت یا بیماری قند وقتی ایجاد می‌شود که هورمون انسولین به عنوان تنظیم‌ کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌‌شود یا اینکه بافت‌های بدن به درستی به آن پاسخ نمی‌دهند لذا سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پر ادراری ظاهر می‌شود.

دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه دیابت نوع اول و دوم تقسیم می‌کنند. دیابت نوع اول یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد.

این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی کمبود این هورمون را در بدن رفع کنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین کند.

دیابت نوع دوم بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از ۳۴۶ میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می‌کند.

رابطه سحرخیزی با افزایش روزی

شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: من نمی‌توانم با دستم کار کنم و راه تجارت را نیز به خوبی نمی‌دانم و اکنون محروم محتاج هستم. آن حضرت فرمود: کارگری کن و بر سر خود بار ببر تا بی‌نیاز شوی!

به گزارش فارس، سحرخیزی و کسب روزی حلال از جمله اموری است که سیره بسیاری از پیامبران و ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده و احادیث فراوانی نیز در این خصوص وارد شده است که در این نوشتار به گزیده‌ای از این احادیث که در کتاب گران‌سنگ «مفاتیح‌الحیات» علامه جوادی آملی آمده است اشاره می‌کنیم.



اهمیت سحرخیزی و کار

رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: سحرخیزی مبارک است و همه نعمت‌ها به ویژه، روزی را می‌افزاید.۱ همچنین آن حضرت می‌فرماید: صبحگاهان در پی نیازمندی‌هایتان بروید چرا که آسان به دست می‌آیند.۲

امیرمؤمنان علیه‌السلام می‌فرماید: صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می‌کند۳ و کسی که خواستار جاودانگی است -که جاودانگی وجود ندارد- باید سحرخیز باشد۴ و هیچ سحرخیزی در اره خدا برتر از سحرخیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست.۵

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که ایشان می‌فرماید: جدیت و تلاش کنید! هرگاه نماز صبح گزاردید و بازگشتید صبحگاهان در پی روزی روید و کسب حلال کنید چراکه خدای عزّ و جل روزیتان دهد و یاریتان رساند۶؛ سپس فرمود: امام سجاد علیه‌السلام هنگام صبح در پی روزی بیرون می‌رفت، پرسیدند: ای فرزند رسول خدا کجا می‌روی؟ فرمود: برای پذیرش صدقه برای خانوده‌ام. پرسیدند: آیا برای خانواده‌ات صدقه می‌پذیری؟ فرمود: هر که کسب حلال کند صدقه عائله خود را از خدا می‌پذیرد و به آنان می‌رساند.۷



کارگری، سیره انبیا و اولیا

خداوند متعال در قرآن کریم درباره حضرت داود (ع) می‌فرماید: و به او فن زره‌سازی را که به سود شماست آموختیم، تا شما را در جنگ‌هایتان از آسیب‌های سخت سلاح‌ها حفظ کند، پس آیا شما سپاسگزار نعمت‌های ما خواهید بود؟ ۸

نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ غذایی بهتر از غذای فراهم آمده از کار خویش نخورد و داود پیامبر نیز از دسترنج خود می‌خورد.۹

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: خدای عزّ و جل به داود نبی(ع) وحی فرمود که تو بنده خوبی هستی به شرط آنکه از بیت‌المال ارتزاق نکنی و با دستان خویش کار کنی. داود علیه‌السلام چهل روز گریست؛ آن گاه خدا به آهن وحی فرمود که برای بنده‌ام داود نرم شو، آهن به فرمان خدا برای او نرم شد و از این رو حضرت داود (ع) هر روز زرهی می‌ساخت و آن را به هزار درهم می‌فروخت و از بیت‌المال بی‌نیاز شد.۱۰

رسول خدا صلی الله علیه و آله هم سنگی را بر شانه خود حمل کرد و در یکی از دیوارهای باغ خود به کار برد که آن سنگ هنوز در آنجا هست.۱۱



پرهیز از تنبلی و کم همتی

امام علی (ع) می‌فرماید: اگر کار، سخت و توان‌فرسا است، بی‌کاری دایمی هم فسادآور است.۱۲

حضرت صادق(ع) خطاب به فرزندش می‌فرماید: از دو خصلت تنبلی و بی‌حوصلگی (بیقراری) بپرهیز که این دو مانع بهره‌گیری تو از دنیا و آخرت می‌شوند.۱۳

همچنین می‌فرماید: سست نباش تا آن که تو را می‌شناسد تحقیرت نکند۱۴، منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.۱۵

ابن عباس می‌گوید: حضرت رسول (ص) هرگاه کسی را می‌دید و از او خوشش می‌آمد می‌پرسید: آیا حرفه‌ای داری؟ اگر می‌گفت: نه، می‌فرمود: از چشمم افتاد. پرسیدند: چرا ای رسول خدا؟ فرمود: چون هرگاه مؤمن دارای حرفه‌ای نباشد به ناچار از دینش برای تأمین زندگی‌اش بهره می‌برد (دین فروشی می‌کند)۱۶



پی‌نوشت‌ها:

۱- بحارالانوار، ج۷۳، ص۳۱۸

۲- کتاب الخصال، ج۲، ص۳۹۴

۳- وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۳۴۸

۴- عیون اخبار الرضا(ع)، ج۲، ص۳۸

۵- دعائم الاسلام، ج۲، ص۱۵

۶- الکافی، ج۵، ص۷۹

۷- همان، ج۴، ص۱۲

۸- سوره انبیاء، آیه ۸۰

۹- کنزالعمال، ج۴، ص۸

۱۰- الکافی، ج۵، ص۷۴

۱۱- همان، ص۷۶ و ۷۷

۱۲- الارشاد، ج۱، ص۲۹۸

۱۳- الکافی، ج۵، ص۸۵

۱۴- تحف العقول، ص۳۰۴

۱۵- الکافی، ج۵، ص۷۲

۱۶- بحارالانوار، ج۸۴، ص۱۵۸


برداشت از سایت الف . آی آر

فکرهای نو ، زندگی زیبا

امروزه شاهد رقابت‌های فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم. افراد تیزهوش، خلاق و صاحبان اندیشه‌های نو، به مثابة گران بهاترین سرمایه‌ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند.

خلاقیت

انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است، خلاقیت فرآیند ذهنی است که در یک فرد معین و در زمانی مشخص دیده می‌شود و نتیجة آن تولید یک اثر یا فکر جدید است که ممکن است به تولید بی‌انجامد. خلاقیت، زندگی انسان را زیبا می‌کند و طراوت و شادابی دلنشینی به وجود می‌آورد. انسانهای خلاق هر روز با فکرهای نو و اندیشه‌های تازه، تجربه‌ای جدید کسب می‌کنند و با هیجان بسیار زیبایی از زندگی لذت می‌برند. این گونه افراد همواره به دنبال مسیرهای ناشناخته‌ای می‌گردند که میان‌برهای کم هزینه‌ای برای کشف ایده‌های بزرگ است. یکی از بهترین راه‌ها برای رشد خلاقیت، خیره شدن در آن حوزه است. با داشتن درک عمیق از موضوع، بهتر قادر خواهید بود که به تفکر در بارة راه حل‌های ابتکاری و نوآورانه برای مسائل بپردازید.

خلاقیت فرآیند به وجودآوردن چیزی است که بدیع و تازه و در عین حال با ارزش باشد. خلاقیت به معنی یافتن راه حل‌های جدید برای حل مشکلات و نزدیک شدن به شرایط است.

فرد برای تقویت مهارت‌های خلاقانه خود باید آمادة نوعی خطرپذیری در حوزة فعالیتش باشد.

خلاقیت، مهارتی نیست که فقط منحصر به هنرمندان و یا نویسندگان باشد، بلکه مهارت سودمندی است که در همة مردم می‌تواند وجود داشته باشد. فرد جویای ابتکار باید نسبت به رشد خلاقیتش متعهد باشد یعنی خود را به طور کامل وقف رشد و توسعة توانایی‌های خود کند. فرد باید باور داشته باشد که خلاقیت به نوبة خود با ارزش است و به مرور زمان باعث بروز زمینه‌های رشد در خصوص ایجاد ابزارهای کارآمد می‌شود. البته گاهی ممکن است تلاشهای فرد به موفقیت نرسد امّا تقویت استعداد و دستیابی به مهارتهای تازه در زمان‌های آتی باعث ایجاد پیروزمندی هایی در زندگی می‌شود.

در نظر گرفتن زمان لازم برای رشد استعداد خلاقانه در فرد برای او امری مهم تلقی می‌شود زیرا باعث زمان‌بندی برای پروژ‌ه‌های خلاقانه می‌گردد.

فرد خلاق باید نگرش منفی راجع به توانایی‌هایش را کنار بگذارد، زیرا افکار منفی و انتقادی می‌تواند مانع رشد مهارت‌های فردی گردد.

کسی که در زندگی خود با ترس دست و پنجه نرم کرده و بر آن پیروز شده‌است به نوعی ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن ندارد و چنین افکار و احساسی اگر به سراغش بیاید به این نکته ایمان دارد که اشتباهات بخشی از فرآیند زندگی هستند که گاهی مواقع اگر در مسیر خلاقیت هدایت شوند فرد را به هدف خود می‌رسانند.
اشتباهات بخشی از فرآیند زندگی هستند که گاهی مواقع اگر در مسیر خلاقیت هدایت شوند فرد را به هدف خود می‌رسانند

برای به دست آوردن ایده‌های جدید باید فکر را به فعالیت مستمر دعوت کرد و اجازه داد انواع افکار ریز و درشت به ذهن هجوم بیاورند تا از میان آنها یکی بر حسب موقعیت انتخاب شود. فردی که دارای فکر مبتکر است نباید انتظار داشته باشد که خلاقیت یکباره رخ بدهد، بلکه باید به دنبال منابع جدید الهام‌ بخش برای بدست آوردن انگیزه‌های تازه که نهایتاً به تولید می‌انجامد باشد.

یک فرد نباید ذهن خود را به یک عنصر واحد در طول زمان‌های متمادی محصور کند، بلکه همواره باید از چیزی که پیش‌ رو دارد در جهت ساخت پدیده‌های بعدی بهره گیرد.
خلاقیت

چیزی که باید همواره در زندگی مد نظر باشد این است که ذهن خالی، برای پذیرش و یادگیری فنون جدید آماده است.در خلق یک اثر سخت‌ترین کار، شروع آن است چرا که فرد برای انجام کار حتی ایده نیز ندارد.

در ثبت خلاقیت و نوآوری نکاتی قابل توجه وجود دارد که عبارت است از:
**یادداشت برداری
**انتخاب زمان و مکان مناسب
**تقویت حس کنجکاوی
**هم‌اندیشی با اطرافیان
**ایجاد ایده از طریق مشاهده اشیای موجود

در پایان به این نکته اشاره می‌شود که بی ‌تفاوتی و بی‌علاقگی به انجام امور موجب می‌شود تا فرد تدریجاً تسلط خود در انجام کارها را از دست بدهد و از تخصصی که زمانی به آن اشراف داشته روز به روز فاصله بگیرد. تغییر و دگرگونی الگوهای کاری که ثمره پیشرفت سریع تکنولوژی در دهه‌های اخیر بوده است تا آینده‌ای نزدیک سیستم‌های سنتی را ریشه کن می‌کند و حرکت رعدآسای پیشرفت‌های جهانی مجالی برای بی‌تفاوت بودن نسبت به کسب مهارتهای جدید را به افراد نخواهد داد.


منبع : عصر ایران .