وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

ترفندهایی برای اتو زدن


جام نیوز - اتو کشیدن یکی از کارهای مهمی است که در هر خانه ای لازم است. هرچند اتوکشی های بیرون از منزل هستند اما این کار هزینه بر است و با کمی دقت می توان در خانه به همان خوبی و با هزینه ی کمتر ،لباس هایی منظم و اتو کشیده داشت.

میز اتو

بهتر است ارتفاع میز اتو 90 سانتی متر باشد و روی آن با چند لایه پارچه پوشانده شود. در ضمن زیر میز اتو یک پارچه تمیز پهن نمایید تا وقتی لباسهای بلند را اتو می کنید انتهای آن با زمین در تماس نباشد.

بالا بردن کیفیت اتوی لباس

_ اگر پارچه یا لباس از دو طرف اتو ببیند زودتر و بهتر اتو می شود. بدین منظور به اندازه میز اتو یک یا دو لایه فویل یا کاغذ آلومینیومی پهن کنید بعد پارچه روی میز را محکم کنید. حالا اگر اتو کنید حرارت از بالا به پارچه می رسد و حرارت منعکس شده توسط فویل نیز از پایین تأثیر می گذارد.

_ لباسها را مستقیماً اتو نکنید بلکه همیشه یک پارچه نخی نازک و تمیز روی لباس انداخته و سپس اتو نمایید. این کار سبب می شود لباس برق نیندازد و قطره های آب، لباس را لک نکند.

_ لباسها را به راه پارچه اتو بزنید تا کش نیاید.

_ برای اتوی لباس ابتدا باید درزهای لباس رااز پشت باز کرده اتو بزنید.

_ برای اتو کردن لباسها و پارچه های گلدوزی شده یک پارچه پشمی روی گلدوزی ها بیندازید و بعد آن را اتو کنید. با این روش گلدوزی ها همیشه سالم می مانند.

_ برای تیز نشان دادن خط اتوی شلوار، قبل از اتو کشیدن پشت خط اتوی شلوار، روی خط اتو و زیر چین ها را صابون خشک بکشید.

_ در برخی از موارد که پارچه دو لایه است مانند شلوار، برای اینکه  اثر محل دوخت در هنگام اتو به طرف دیگر نیفتد بین دو لایه، یک مقوای سفید قرار دهید.

_ پارچه و لباسهای مخملی را هیچ گاه اتو نکنید زیرا مخمل اتو بردار نیست. در صورتی که مخمل چروک شد، برای صاف کردن آن کافی است آن را روی بخار آب نگه دارید تا چروک آن صاف شود.

_ وقتی قصد اتو کردن لباس پشمی را دارید ابتدا کمی پارچه را نمدار کنید بعد با اتویی که حرارت زیاد نداشته باشد به آرامی پارچه را اتو نمایید.

_ سعی کنید لباسها و بخصوص ملافه ها را نمدار اتو بزنید.
_ اگر لباس مات است آن را از طرف داخل و در صورتی که براق است از طرف بیرون اتو بزنید.

_ یقه و مچ لباس از پشت اتو می شود و سپس از رو، اگر لبه به طرف وسط چین افتاده، با اتو چینها را منتقل کنید.

_ بهتر است در کنار میز اتو نخ و سوزن و قیچی قرار دهید تا ضمن اتو کردن قسمت های شکافته شده لباسها را ترمیم نمایید.

_ اگر در هنگام اتو زدن متوجه شدید لباس لک زنگ فلزات را دارد که از میخ طناب رخت یا فنر فلزی گیره لباس ایجاد شده است مقداری نمک در آبلیمو بریزید سپس لکه را در آن بخیسانید بعد از یکساعت آن را خوب آب بکشید.

_ پارچه و لباسهای مخملی را هیچ گاه اتو نکنید زیرا مخمل اتو بردار نیست. در صورتی که مخمل چروک شد، برای صاف کردن آن کافی است آن را روی بخار آب نگه دارید تا چروک آن صاف شود.

_ اگر لباس شما چروک شده و به اتو دسترسی ندارید لباس را در حمام به چوب رخت آویزان کرده و دوش شیر آب گرم را باز نمایید. این کار باعث می شود بخار آب به درون پارچه نفوذ کرده و چین و چروک آن را باز نماید.

جلوگیری و از بین بردن برق اتو روی لباس

_ برای جلوگیری از برق افتادن لباس همیشه باید آرام اتو بزنید.
_ روی لباسها یک پارچه نازک انداخته و سپس اتو کنید.
_ در صورت برق افتادن لباس با یک پارچه نمدار برق آن را برطرف نمایید.

_ معمولاً لباسهای تیره رنگ پس از مدتی استفاده و به کار بردن اتوی داغ برق می اندازد و لباس، کهنه به نظر می رسد. برای رفع این عیب یک حوله نخی را در سرکه داغ فرو ببرید و سپس بیرون آورده خوب بچلانید و آن را محکم در نقطه ای از لباس که برق افتاده بمالید. برق لباس برطرف خواهد شد.

_ برای از بین بردن برق اتوی لباسهای ابریشمی به جای سرکه کمی آمونیاک را با چند قاشق غذاخوری الکل مخلوط نمایید و سپس اسفنجی را درون آن فرو بروده و روی محل مورد نظر بمالید.

_ برای از بین بردن برق لباسهایی که الیاف مصنوعی دارند می توانید نیم لیتر آب و یک و نیم قاشق آمونیاک را با هم مخلوط کرده و سپس از جهت طول پارچه در محل برق افتادگی بمالید.

_ لباس مشکی خیلی زودتر از دیگر لباسها برق می افتد و سبب بد منظره شدن لباس می شود. برای رفع این عیب سه قاشق سوپ خوری سرکه را در یک لیتر آب ریخته و فرچه نرمی را در آن خیس کرده و از راه پارچه روی لباس بکشید.

توصیه ای مفید برای اتو کردن لباسهای چروک!

لباسهای چروک را وقتی می خواهید راحت اتو کنید: چنانچه فراموش کرده اید لباسهای شسته را به موقع از روی بند بردارید و بر اثر تابش خورشید رطوبت آنها کاملا" از بین رفته و در نتیجه اتو زدن را برایتان سخت و دشوار ساخته است آنها را به مدت یک ساعت یا بیشتر درون یخچال بگذارید.با این تدبیر لباسها رطوبت لازم را جذب کرده و به آسانی اتو خواهند شد.

آداب صحبت کردن با تلفن


مجله سیب سبز: تلفن‌های همراه را مقصر ندانید. بی‌خبر بودن ما از آداب مکالمه تلفنی، گاهی استفاده از تکنولوژی را برای‌مان دشوار می‌کند. از انتخاب یک ترانه شیش و هشت برای زنگ تلفن بگیرید تا مزاحمت کسانی که شما را برای یک موضوع بیهوده از خواب بیدار می‌کنند، گناه همه را می‌توانید بر گردن بی‌خبری‌مان از این آداب بیندازید. برای آنکه بدانید تا چه اندازه از باید و نبایدهای مکالمات تلفنی باخبر هستید، در ادامه این صفحه با ما باشید و ببینید که پیش از این، به کدام یک از اصول زیر پایبند بوده‌اید و بعداز این به همه آنها پایبند باشید.

همیشه خودتان را معرفی کنید

انتظار نداشته باشید آدم‌هایی که با آنها تماس می‌گیرید، فورا شما را بشناسند؛ پس بعد از سلام کردن، خودتان برای معرفی پیشقدم شوید، به‌ویژه اگر برای یک کار اداری تماس می‌گیرید، در ابتدای مکالمه نام، سمت و دلیل تماس خود را اعلام کنید. می‌توانید برای ارتباط راحت‌تر، نام فردی را که با او تماس گرفته‌اید را بپرسید و در جریان مکالمه از آن استفاده کنید.

حواس‌تان به صورت‌تان باشد

شاید گمان کنید که دیگران حالات صورت شما را از پشت تلفن تشخیص نمی‌دهند. اما این‌طور نیست. بهتر است هنگام صحبت لبخند بزنید، چراکه این حالات در صدای‌تان به‌خوبی منعکس می‌شود.

امانتدار باشید

اگر پیغامی که قرار است به دیگری برسانید را دریافت کرده‌اید، پس از یادداشت کردن آن، بار دیگر آن را برای تماس‌گیرنده بخوانید تا مطمئن شوید که پیغام را درست گرفته‌اید.

وقت‌شناس باشید

اگر کسی که با او تماس گرفته‌اید، پاسخ نمی‌دهد، چندین بار پیاپی به او زنگ نزنید، چراکه اگر امکان صحبت کردن داشته باشد، با دیدن تماس از دست رفته، به تلفن شما زنگ خواهد زد. بعد از احوالپرسی از کسی که با او تماس گرفته‌اید، بپرسید که آیا زمان مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کرده‌اید یا اینکه نیاز است بعدا با او تماس بگیرید. البته قبل از این کار، خودتان نگاهی به ساعت بیندازید و با درنظر گرفتن شرایط آن فرد و اطلاعاتی که از برنامه‌هایش دارید، بهترین زمان را انتخاب کنید. سعی کنید شب‌ها با کسانی که صمیمیت زیادی با آنها ندارید تماس نگیرید و مزاحم استراحت‌شان نشوید.

بی‌وقفه حرف نزنید

پس از سلام کردن، بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا او هم به شما پاسخ دهد. در جریان گفت‌وگو، مدام حرف فرد مقابل‌تان را قطع نکنید و به او نشان دهید که گفته‌هایش را می‌شنوید و تمام حواس‌تان را دراختیارش قرار داده‌اید. می‌توانید در زمانی که صحبت می‌کند، از عبارات و اصواتی استفاده کنید که نشان‌دهنده توجه شما به محتوای صحبت‌هایش است.

بدانید کجا هستید


یادتان نرود که دیگران نیازی به باخبر شدن از ریز و درشت زندگی شما ندارند. پس مکالمات خصوصی‌تان را در جمع‌های غریبه انجام ندهید، به‌ویژه اگر گفت‌و‌گوی شما کمی خشن است و با بحث و تنش همراه است، بهتر است مکالمه را زود به پایان برسانید. قرار نیست مشکلات زندگی‌تان را در حضور دیگران حل کنید و با این کار آرامش آنها را برهم بزنید.

دیگر آزاری نکنید

اگر منتظر یک تماس هستید و در اماکن عمومی یا حین گفت‌وگوهای دو نفره ناچارید به تلفن‌همراه‌تان پاسخ دهید، قبل و پس از انجام مکالمه از اطرافیان‌تان عذرخواهی و سعی کنید تنها به اندازه ضرورت مکالمه را ادامه دهید.

مودب باشید

زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید، چیزی نخورید و ننوشید. اگر در زمانی که مشغول ناهار خوردن هستید با شما تماس گرفته می‌شود، می‌توانید از تماس‌گیرنده پوزش بخواهید و بعد از صرف غذای‌تان با او تماس بگیرید.

نرم و آهسته باشید

گوشی‌های امروزی بدون نیاز به زحمت زیاد شما، صدای‌تان را به شنونده منتقل می‌کنند. پس پشت تلفن داد نزنید. اگر سروصدای محیط پیرامون شما زیاد است، به جای فریاد کشیدن، به یک مکان ساکت و خلوت‌تر بروید و اگر هم اشکال از برقراری ارتباط است باید بدانید که با فریاد کشیدن و صدای بلند صحبت کردن مشکلی را حل نمی‌کند.

عصر ایران

یازده روش برای فریز کردن مواد غذایی


برترین ها: اگر شما هم باغچه ای دارید که در آن میوه و سبزیجات می کارید پس حتماً یخچال و فریزر شما همیشه پر از این چیزها است و برای بسته بندی آنها دنبال چاره ای می گردید. آن دسته از افرادی که از مزارع و باغچه ها سبزیجات و میوه جات تازه می خرند نیز تمایل دارند که این خوراکی های تازه را طوری نگهداری کنند که به هنگام مصرف همچنان تازه باشند. کنسرو کردن و ترشی کردن یکی از راه های نگهداری سبزیجات و میوه جات و مصرف آنها در زمستان است.

راه دیگر فریز کردن آنهاست. ولی قبل از فریز کردن باید کارهای دیگری انجام داد. تجهیزات و لوازم مناسب را فراهم کنید و برای کنسرو کردن باید ابتدا میکرب ها را بکشید که این کار البته ارزش غذایی آنها را کمی از بین می برد. البته باید بدانید که خوراکی های فریز شده به اندازه خوراکی های کنسروی سالم نیستند.

مزیت فریز کردن بر کنسرو کردن این است که وقتی از فریزر در می آورید مزه طبیعی تری دارند و مواد غذایی بیشتری نسبت به خوراکی های کنسروی دارند. در پروسه فریز کردن، مزه خوراکی کمی عوض می شود. زیرا آب داخل میوه و سبزی تبدیل به یخ می گردد. با یخ زدن آب داخل آنها، حجم یخ افزایش یافته و بعضی از سلول های میوه می ترکند. این یعنی بافت میوه و سبزی عوض شده و له می شود.  البته راه هایی وجود دارد که می توانید کیفیت بیشتری به میوه جات و سبزیجات یخ زده بدهید. قبل از هر چیز در مورد وسایلی که برای آماده سازی آنها لازم دارید صحبت می کنیم.

راز اول: یک مسئله عالی در مورد فریز کردن میوه جات و سبزیجات این است که شما به وسایل خاصی نیاز ندارید. کیسه های فریزر برای فریزسازی خشک مناسب هستند و این شامل خوراکی های شیره دار یا پوره دار نمی شود. پلاستیک های سفت تر و محفظه های شیشه ای هم برای غذاهای نیمه مایع، مرباها و خوراکی های دیگر مناسبند.

علاوه بر محفظه ها و قوطی ها، ما کاغذهای فریزر، نوارچسب های فریزر و فویل را نیز پیشنهاد می کنیم. این لوازم برای بسته بندی بعضی خوراکی ها برای ذخیره بلندمدت لازم هستند. منظورمان از بلندمدت یعنی بیشتر از 6 تا 12 ماه. هرچه خوراکی ها را به مدت طولانی تری در فریزر نگه دارید، کیفیت آنها پایین تر می آید.

برای آماده کردن خوراکی ها، باید همه سبزیجات و میوه ها را خوب بشویید، به خصوص اگر قرار نیست پوست آنها را بکنید. سپس بگذارید خوب خشک شوند. بعضی سبزیجات و میوه ها را می شود بطور کامل فریز کرد، ولی بعضی از آنها را باید پوست بکنید، هسته آنها را درآورید و خرد کنید. البته این موضوع کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

راز دوم: میوه ها و سبزیجاتی که خصوصاً بطور کامل خیلی خوب فریز می شوند عبارتند از: انواع گیلاس ها و بری ها (توت فرنگی، تمشک، بلوبری، زغال اخته، کرانبری و ...)، موز، فلفل چیلی، لوبیا، مارچوبه، گوجه فرنگی و ذرت.


راز سوم: محصولاتی که بهتر است بطور خرد شده یا نگینی شده فریز شوند عبارتند از: فلفل دلمه ای، آووکادو، انبه، آناناس، هندوانه، نخود، هویج، بروکلی، گل کلم، میوه های هسته دار مانند هلو، شفتالو و آلو، سیب، کدو مسمایی و کدو حلوایی.

گل های کلم بروکلی و گل کلم را خرد کنید. غلاف نخود را بکنید و سر و ته لوبیا سبز و مارچوبه را بچینید. هویج، کدو حلوایی، کلم بروکسل را پوست بکنید و خرد و نگینی کنید. برگ های بزرگ اسفناج، چغندر و کلم پیچ را بکنید. قسمت های چوبی ریواس را بکنید و آن را نگینی کنید.

سیب زمینی را نیز می توان فریز کرد. ولی بهتر است اول آن را رنده کنید. البته کیفیت سیب زمینی فریز شده چندان خوب نیست. کدو نوعی سبزی است که مقدار آّب آن بالاست. می توانید آن را خرد کنید یا رنده کنید.

ذرت و موز برای فریز کردن انعطاف زیادی دارند. می توانید ذرت را بطور کامل فریز کنید یا دانه های آن را از چوبش بتراشید و سپس فریز کنید. این به خودتان بستگی دارد.

موز را هم می توانید بطور کامل یا پوست کنده فریز کنید. اگر موز را پوست بکنید و خرد کنید نیز می توانید صبح ها چند تکه بردارید و با صبحانه میل کنید.

بعد از پوست کردن و خرد کردن و نگینی کردن میوه ها و سبزیجات نوبت به مراحل دیگر آماده سازی می رسد.

راز چهارم: اغلب سبزیجات را باید قبل از فریز کردن جوشاند. سبزیجات را در آب در حال جوش فرو کنید و بگذارید حداکثر 3 تا 4 دقیقه بپزند و سپس آنها را داخل آب سرد فرو کنید تا بیش از این نپزند.

چرا این کار مهم است؟ یادتان باشد که نمی خواهیم سبزیجات یا میوه جات ما له شوند. این کار باعث می شود که رنگ و مواد غذایی آنها نیز حفظ شود و میکروارگانیسم های سطحی که منجر به فاسد شدن می شوند بمیرند.

ذرت، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و کدو حلوایی نیازی به جوشاندن ندارند. میوه ها را نیز نباید جوشاند.

سبزیجات برگدار را نباید بپزید. البته یک مسئله هم هست و آن اینکه کمی تفت دادن اسفناج به صرفه جویی در فضای لازم برای فریز کردن آن کمک می کند.

حتی می توانید اسفناج را تبدیل به قالب های یخ کنید و هر وقت خواستید آن را به اسموتی های خود اضافه کنید.

بعضی از خوراکی ها را نیز می توان کباب کرد و سپس فریز کرد. برای آلو، گوجه فرنگی و فلفل این کار را بکنید.

راز پنجم: برای کنسروسازی، غذاها را با اسید سیتریک، آب لیمو یا اسید اسکوربیک فرآوری می کنند تا میکروارگانیسم های آن بمیرد و از تغییر رنگ غذا جلوگیری شود. این موضوع برای فریز کردن هم درست است. فکر کنید که بعد از خرد کردن میوه ها، همه آنها قهوه ای شوند. اگر آنها را وارد آب اسیدی کنید چنین اتفاقی نمی افتد.

محلولی از نیم قاشق چایخوری اسید اسکوربیک (در داروخانه یافت می شود) در هر 3 قاشق غذاخوری آب، یا 1 قاشق غذاخوری آبلیمو در هر 4 فنجان آب استفاده کنید. میوه را در این محلول فرو کنید و درآورید و بگذارید خشک شود. یا این محلول را به میوه اسپری کنید.

برای فریز کردن، ابتدا باید آن را بسته بندی خشک کنید. بسته بندی تک لایه ساده ترین حالت ست که اگر میوه یا سبزی را در یک لایه (بطور کامل یا خرد شده) فریز کنید، زودتر منجمد می شود.

راز ششم: سریع فریز کردن خیلی خوب است زیرا: (الف) میوه ها و سبزیجات اگر با هم و بطور متراکم فریز نشده باشند، به راحتی یخشان باز می شود، (ب) کیفیت آنها به هنگام آب شدن یخ، بهتر می شود.

تنها کاری که باید بکنید این است که خوراکی موردنظرتان را در یک لایه داخل ظرفی که زیرش کاغذ روغنی گذاشته اید فریز کنید، بطوری که به ته ظرف نچسبد.

هدف از این کار این است که خوراکی خیلی زود منجمد شود. تنظیم دمای فریز قبل از این کار ایده خوبی است. تنظیم تهویه هوای داخل فریزر نیز توصیه می شود.

اگر می خواهید خوراکی موردنظر فوراً منجمد شود در فریزر را باز و بسته نکنید تا نوسان دمایی وجود نداشته باشد. بعد از منجمد شدن ظرف را از فریزر دربیاورید و غذای منجمد شده را داخل محفظه، قوطی یا کیسه بریزید و دوباره در فریزر بگذارید.

خارج کردن هوای داخل کیسه یا محفظه باعث می شود که زمان طولانی تری حفظ شود و برفک نزند.

راز هفتم: گزینه دوم، فریز کردن با بسته بندی خیس یا با عصاره شکر است. دستور تهیه عصاره درست همانند عصاره ای است که به هنگام کنسروسازی تهیه می کنید. تمام مراحل درست مانند کنسروسازی است، به استثنای پختن. در واقع درست کردن آن بسیار ساده است.

فریز کردن مربا را فراموش نکنید. در ماه های زمستان خیلی خوب دلچسب است که بتوانید قوطی مربای منجمدی که در تابستان از میوه های تازه درست کرده بودید را از فریزر درآورید و مصرف کنید. مرباسازی نیز یکی از راه های خوب حفظ میوه جات است.

حتی می توانید سبزیجات پوره شده، غذای بچه، سوپ، سس و خوراکی های دیگر را فریز کنید.

راز هشتم: بهتر است که تاریخ و محتویات هر بسته را روی آن بنویسید. زیرا ممکن است بعد از شش ماه یادتان نیاید که داخل هر بسته چیست یا تاریخ فریز سازی آن کی بوده است.

نوارچسب فریز برای این کار مناسب هستند و علیرغم دمای پایین و رطوبت به خوبی روی کیسه می چسبند. می توانید دور قوطی ها نیز نوارچسب بزنید تا هوا داخل آنها نرود و برفک نزنند.

بسته بندی کیسه ها و محفظه ها داخل فویل و نوارچسب زدن به آنها نیز به این هدف کمک می کند.

کیسه ها زیپ دار نیز برای فریز کردن بسیار مناسبند. قیمت آنها مناسب است و استفاده از آنها آسان است.

راز نهم: کیسه ها و قوطی ها را باید بطور کامل بسته بندی کنید. تا آنجا که می توانید هوای داخل آنها را خارج کنید. یک روش برای خارج کردن کامل هوا از آنها استفاده از نی و مکیدن هوای داخل آنها و بستن سریع سوراخ است.

در مورد محفظه ها و قوطی ها، خارج کردن هوا بدون کمک دستگاه وکیوم کمی دشوار است. برای نگهداری بلندمدت از آنها، بهتر است از دستگاه وکیوم استفاده کنید. خارج کردن هوای اضافی و مهر و موم کردن بسته های میوه ها و سبزیجات، نتیجه بهتری مهیا می کند.

راز دهم: وقتی از محفظه و قوطی استفاده می کنید، باید به اندازه کافی سرخالی بگذارید تا مایع داخل آنها جای کافی برای افزایش حجم به هنگام انجماد داشته باشد.

معمولاً در فریزرهای عادی، میوه ها و سبزیجات مدتی طولانی سالم می مانند. با گذشت زمان غذای منجمد همچنان قابل خوردن است، ولی کیفیت آن کاهش می یابد. اگر قصد دارید خوراکی ها را مدتی طولانی در فریزر نگه دارید، فریز عمیق در دماهای سردتر گزینه بهتری است.

راز یازدهم: میوه ها تا یک سال خوب می مانند و سبزیجات تا 18 ماه در فریزر می مانند.

میوه ها زمانی که یخشان هنوز کاملاً باز نشده، مزه بهتری دارند زیرا له نشده اند. می توانید آنها را بپزید و سس کنید یا به اسموتی بیفزایید. سبزیجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فریزر بپزید و منتظر باز شدن یخ آنها نمانید.

بعضی از سبزیجات بعد از فریز کردن اصلاً خراب نمی شوند مانند ذرت و نخود. سبزیجات دیگر را بهتر است بگذارید باز شوند و در سس، خورش، سوپ و ... بپزید.

هیچ چیز راحت از درآوردن یک بسته بروکلی، هویج، گل کلم و ... از فریزر و انداختن آنها در سوپ و درست کردن یک غذای آسان نیست.


عصر ایران

محلول جادویی ضد جوش و آکنه


دستور تهیه محلول جادویی ضد جوش و آکنه
تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها به چند هزار سال پیش برمی‌گردد؛ اثربخشی بعضی از این داروهای گیاهی را علم ثابت کرده است و بعضی راهنوز نه؛ آویشن از آن گیاهانی است که این روزها دانشمندان درباره اثربخشی آن به یافته‌های جدیدی رسید‌ه‌اند.
آویشن که درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه است و برگ‌های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌‌شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می‌تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته ‌باشد یعنی می‌‌تواند مشکل بیشتر جوانان و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش‌ها و آکنه‌های نازیبا اذیت نشوند.
علم روز آویشن را تائید کرد
براساس جدیدترین پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه متروپولیتن لیدز انگلستان انجام شده و در کنفرانس بهار 2012 انجمن میکروبیولوژی اروپا در دوبلین مطرح شد نقش آویشن در درمان ضایعات التهابی آکنه مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر مارگاریتا گومز که هدایت این پروژه تحقیقاتی را برعهده دارد، توضیح داد: در این مطالعه آویشن و گل همیشه بهار را در الکل قرار داده تا به شکل تنتور آماده شود سپس تنتور تهیه شده را به مدت 5 دقیقه روی ضایعات آکنه یعنی هم ضایعات التهابی ،هم جوش‌های سرسفید و همچنین جوش‌های سرسیاه قرار داده است.
این مطالعه با رعایت اصول علمی با روش‌های استاندارد درمان آکنه مانند بنزوئیل پروکساید مقایسه شد و مشخص شد که میزان پاسخ به درمان در این گروه نسبت به درمان‌های استاندارد بهتر بوده و از طرفی با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی درمان با آن مانند سوزش و حساسیت موضعی تحمل درمان برای این بیماران نیز بهتر بوده است.
چرا آویشن مفیدتر از دیگر کرم‌هاست؟
آکنه‌ها اکثرا به وسیله یک باکتری با نام پروپیونی باکتریم به وجود می‌آید. این باکتری منفذهای پوست را عفونی می‌کند و در نتیجه تبدیل به جوش می‌شود.در حال حاضر برای درمان آکنه از آنتی‌بیوتیک، کرم‌های موضعی و بنزوئیل پراکسید شیمیایی استفاده می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، اینگونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست می‌شود، همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، حتی این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان باکتری نسبت به آنتی‌بیوتیک مذکور مقاوم شود.
اما محلول حاوی آویشن این دارو نسبت به کرم‌ها و محلول‌های شیمیایی بهتر می‌تواند باکتری‌های آکنه را از بین ببرد.
دستور تهیه محلول جادویی ضدجوش
· آویشن ارگانیک خشک: برای کشتن باکتری‌‌های ایجادکننده آکنه
· سرکه سیب: آنتی‌باکتریال و پاک‌کننده پوست
· آب آلوورا: مرطوب‌کننده، آبرسان و تنظیم کننده ph پوست
برگ‌های آویشن را با چاقو خرد کنید و بعد آنها را درون یک شیشه دردار بریزید؛ باید شیشه تا نیمه با برگ‌های آویشن پر شود. سپس باید سرکه سیب روی آویشن‌ها بریزید تا حدود 2 سانتی‌متر آویشن‌‌ها از ته شیشه فاصله بگیرند. چند بار با قاشق آویشن‌ها را فشار دهید تا کاملا در سرکه فرو بروند. در نهایت در شیشه را ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک حدود 2 هفته قرار دهید؛ یادتان باشد که هر 2 روز یک‌بار سراغ شیشه بروید و حسابی آن را تکان دهید. بعد از 2هفته با یک صافی آویشن‌ها را از مایع جدا و بعد مقداری از آن را به نسبت 2 به یک با آب آلوورا مخلوط کنید و خوب هم بزنید. حالا تونر شما آماده است؛ ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست صورت امتحان کنید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید حساسیت دارید یا نه؛ اگر حساسیت نداشته‌ باشید می‌توانید آن را روزانه با یک پنبه به تمام قسمت‌های پوست‌تان بمالید.
اگر پوستی حساس دارید
۲۰ گرم برگ آویشن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و ۳۰ میلی‌لیتر روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقی‌مانده برگ‌ها را خوب فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود. این محلول را با ۲۰ میلی‌لیتر روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس ۱۰۰ گرماوسرین اوسرین را اضافه و خوب مخلوط کنید. آویشن آرام‌‌بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می‌دهد. روغن‌های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می‌شود.
با این بخور پوست‌تان را تمیز کنید
بخورهای گیاهی تمیزکننده عمیق پوست هستند و دانه‌های سرسیاه را از بین می‌برد و به واسطه تحریک تعریق بیشتر پوست، سبب دفع سموم بیشتری از پوست می‌شود و گردش خون زیر پوست سریع‌تر شده و مجاری غدد چربی که احتمالا بسته شده‌اند، باز می‌شوند. و چربی به طور طبیعی به سطح پوست جریان می‌یابد. بهترین گیاهان ویژه پوست‌های جوش‌دار، گیاهان بابونه، بومادران، رازیانه، آویشن و... هستند. به این منظور گیاه تازه یا خشک شده را درون آب جوش بریزید و حرارت آن را ملایم کنید. بهتر است در یک کتری با لوله بلند این کار را انجام دهید زیرا لوله‌ کتری بخار را به سمت پوست شما متمرکز می‌کند. سپس موها را از پشت بسته و حوله بزرگی را روی سر بیندازید و قسمت‌های مختلف صورت، خصوصا مناطق جوش‌دار مانند پیشانی، بینی و چانه را بیشتر در مواجهه با بخار قرار دهید. فاصله 20 تا 30 سانتی‌متری با بخار را حفظ کنید تا پوست آسیب نبیند. چشم‌ها نیز در طول این مدت بسته باشد. بعد از گذشت 15 دقیقه بخار را قطع کنید. قابل ذکر است کسانی که دارای پوست حساس‌تری هستند، باید صورت خود را در فاصله 45 متری بخار دهند و مدت زمان را به 10 دقیقه تقلیل دهند. پس از اتمام مدت بخور می‌توان محلول بخور را پس از سرد شدن صاف کرده و به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده‌ای با پنبه روی پوست و جوش‌ها بمالید. (خصوصا محلول آویشن مفید است).
این بخور جوش‌های سرسیاه را کم می‌کند
یک لیوان پر آب را در ظرفی ریخته، هنگامی که به جوش آمد،4 قاشق غذاخوری آویشن شیرازی را درون آن ریخته، حرارت را خیلی کم کنید، به طوریکه بخار از ظرف متساعد شود. با انداختن حوله‌ای بزرگ روی سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتیمتری بخار قرار داده و این عمل را حدود 15 دقیقه ادامه دهید. بعد محلول موردنظر را صاف کرده و با پنبه‌ای محلول را روی پوست صورت بمالید و بعد از 10 دقیقه، صورت را با آب ولرم بشویید. بهتر است بعد از بخور از کرم‌های تقویت‌کننده استفاده شود. با تکرار این روش، جوش‌های سرسیاه از بین خواهند رفت.
چگونه عصاره آویشن درست کنید
برای به دست آوردن عصاره این گیاه باید آویشن به مدت چند هفته در الکل قرار داده ‌شود تا از این طریق ترکیبات آن خارج شود. همچنین گاهی مقداری پایه الکل نیز به تنتور آویشن اضافه می‌شود تا خاصیت ضدعفونی آن بیشتر شود. این محلول می‌‌تواند اثر فراوانی در درمان جوش‌ها داشته ‌باشد. البته گفته می‌شود این محصول به شکل اسپری هم به بازار عرضه خواهد شد.
نیم فنجان آویشن خردشده را با چند قاشق چایخوری چای سبز مخلوط کنید، سپس آن را بجوشانید و دم‌کرده آن را در یخچال نگه دارید. پنبه‌ای را به مایع مذکور آغشته کنید و روزانه روی صورت بمالید و شاهد معجزه این گیاه باشید.
مجله سیب سبز

برداشت از : نور پرتال . نت

خدا کجاست ؟!


در زمان خلافت ابوبکر، روزی یکی ازدانشمندان یهودی پیش او آمد و پرسید: تو خلیفه پیامبر اسلام هستی؟ ابوبکر گفت: آری...

 

در زمان خلافت ابوبکر، روزی یکی ازدانشمندان یهودی پیش او آمد و پرسید: تو خلیفه پیامبر اسلام هستی؟
ابوبکر گفت: آری.
دانشمند: ما در تورات خوانده‌ایم که جانشینان پیامبران، از تمام پیروان او داناتر هستند، ممکن است شما بفرمائید که خداوند در آسمان است یا در زمین؟
ـ : خدا در آسمان است بر عرش.
دانشمند: بنابراین، زمین ازخدا خالی است ،و خداوند در یکجا هست ،و در یکجا نیست؟
- این حرف افراد بی دین است «آدم دین‌دار اینطور حرف نمی‌زند» دور شو، وگرنه ترا خواهم کشت.
مرد یهودی با شگفتی از جای برخاست و در حالی که اسلام را مسخره می‌کرد از پیش ابوبکر بازگشت. بین راه با حضرت علی ـ علیه‌السّلام ـ برخورد کرد، امام به او فرمود: من فهمیدم که تو از ابوبکر چه پرسیدی و او به تو چه پاسخی داد، ولی بدان که ما معتقدیم که خداوند مکان را بوجود آورده و بنابراین نمی‌تواند مکان داشته باشد، و برتر از آن است که مکانی او را در خود جا دهد، ولی با این وصف، خدا همه جا هست بدون اینکه با چیزی تماس پیدا کند، یا در کنار چیزی واقع شود، از نظر علمی، به تمام مکانها احاطه دارد، و هیچیک از موجودات از تدبیر او خالی نیست.
اگر از کتاب‌های خودتان مطلبی را نقل کنم که به درستی آنچه گفتم گواهی دهد، مسلمان می‌شوی؟
دانشمند: آری.
امام: در یکی از کتابهای مذهبی شما این مطلب نیست که: موسی بن عمران روزی نشسته بود که ناگاه فرشته‌ای از طرف مشرق آمد، موسی از او پرسید: ازکجا آمدی؟
فرشته: از پیش خدا.
فرشته دیگری از غرب آمد، موسی پرسید تو از کجا آمدی؟
گفت: از پیش خدا.
فرشته دیگری آمد، موسی پرسید: تو از کجا آمدی؟
پاسخ داد: از زمین هفتم و از پیش خدا.
موسی با دیدن این منظره با شگفتی گفت: پاک و منزّه است آن خدائی که هیچ جا از او خالی نیست، و بجائی نزدیکتر از جای دیگر نمی‌باشد.
پس از نقل این داستان، دانشمند یهودی گفت:
گواهی می‌دهم که آنچه گفتی کاملاًً صحیح است، و تو به جانشینی پیامبرت سزاوارتری.

احتجاج طبرسی، ج 2 ،ص 313

 

گر نهادی تاج قرآنی به سر

یا نهادی سر به سجده تا سحر

دل شکست و آمدت اشک بصر

زیر لب آهسته نام ما را ببر

التماس دعا

 

موعود

گلچین 40 حدیث علوی


1ـقالَ الاْمامُ علی - عَلَیْهِ السلام - : إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ خَمْسَةِ مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَةِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَیْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّیْنِ لِلشَّهادَةِ، وَ عِنْدَ دَعْوَةِ الْمَظْلُومِ، فَاِنَّهُ لَیْسَ لَها حِجابٌ دوُنَ الْعَرْشِ.

«بحارالأنوار، ج 90، ص 343، ح 1»

امام علی - علیه السلام - فرمود: پنج موقع را برای دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید: موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فی سبیل اللّه ـ موقع ناراحتی و آه کشیدن مظلوم. در چنین موقعیت ها مانعی برای استجابت دعا نیست.


2ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَلْعِلْمُ وِراثَةٌ کَریمَةٌ، وَ الاْدَبُ حُلَلٌ حِسانٌ، وَ الْفِکْرَةُ مِرآةٌ صافِیَةٌ، وَ الاْعْتِذارُ مُنْذِرٌ ناصِحٌ، وَ کَفی بِکَ أَدَباً تَرْکُکَ ما کَرِهْتَهُ مِنْ غَیْرِکَ.

«بحارالأنوار، ج 1، ص 169، ح 20»

امام علی - علیه السلام - فرمود: علم؛ ارثیه ای با ارزش، و ادب؛ زیوری نیکو، و اندیشه؛ آئینه ای صاف، و پوزش خواستن؛ هشدار دهنده ای دلسوز خواهد بود. و برای با أدب بودنت همین بس که آنچه برای خود دوست نداری، در حقّ دیگران روا نداشته باشی.

3ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَلـْحَقُّ جَدیدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْیّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ.

«وسائل الشّیعة، ج 25، ص 434، ح 32292»

امام علی - علیه السلام - فرمود: حقّ و حقیقت در تمام حالات جدید و تازه است گر چه مدّتی بر آن گذشته باشد. و باطل همیشه پست و بی أساس است گر چه افراد بسیاری از آن حمایت کنند.

4ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَلدُّنْیا تُطْلَبُ لِثَلاثَةِ أشْیاء: اَلْغِنی، وَ الْعِزِّ، وَ الرّاحَةِ، فَمَنْ زَهِدَ فیها عَزَّ، وَ مَنْ قَنَعَ إسْتَغْنی، وَ مَنْ قَلَّ سَعْیُهُ إسْتَراحَ.

«وافی، ج 4، ص 402»

امام علی - علیه السلام - فرمود: دنیا و اموال آن، برای سه هدف دنبال می شود: بی نیازی، عزّت و شوکت، آسایش و آسوده بودن. هر که زاهد باشد؛ عزیز و با شخصیّت است، هر که قانع باشد؛ بی نیاز و غنی گردد، هر که کمتر خود را در تلاش و زحمت قرار دهد؛ همیشه آسوده و در آسایش است.

5ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : لَوْ لاَ الدّینُ وَ التُّقی، لَکُنْتُ أدْهَی الْعَرَبِ.

«أعیان الشّیعة، ج 1، ص 350»

امام علی - علیه السلام - فرمود: چنانچه دین داری و تقوای الهی نمی بود، هر آینه سیاستمدارترین افراد بودم ـ ولی دین و تقوا مانع سیاست بازی می شود ـ.

6ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَلْمُلُوکُ حُکّامٌ عَلَی النّاسِ، وَ الْعِلْمُ حاکِمٌ عَلَیْهِمْ، وَ حَسْبُکَ مِنَ الْعِلْمِ أنْ تَخْشَی اللّهَ، وَ حَسْبُکَ مِنَ الْجَهْلِ أنْ تَعْجِبَ بِعِلْمِکَ.

«أمالی طوسی، ج 1، ص 55»

امام علی - علیه السلام - فرمود: ملوک بر مردم حاکم هستند و علم بر تمامی ایشان حاکم خواهد بود، تو را در علم کافی است که از خداوند ترسناک باشی؛ و به دانش و علم خود بالیدن، بهترین نشانه نادانی است.

7ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : ما مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَی ابْنِ آدَم إلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الْیَوْمُ: یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْکَ شَهیدٌ.فَقُلْ فیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فیَّ خَیْرَاً، أشْهَدُ لَکَ بِهِ فِی الْقِیامَةِ، فَإنَّکَ لَنْ تَرانی بَعْدَهُ أبَداً.

«أمالی صدوق، ص 95»

امام علی - علیه السلام - فرمود: هر روزی که بر انسان وارد شود، گوید: من روز جدیدی هستم، من بر اعمال و گفتار تو شاهد می باشم. سعی کن سخن خوب و مفید بگوئی، کار خوب و نیک انجام دهی. من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود. و بدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهی دید و قابل جبران نیست.

8ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : فِی الْمَرَضِ یُصیبُ الصَبیَّ، کَفّارَةٌ لِوالِدَیْهِ.

«بحار الأنوار، ج 5، ص 317، ح 16»

امام علی - علیه السلام - فرمود: مریضی کودک، کفّاره گناهان پدر و مادرش می باشد.

9ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : الزَّبیبُ یَشُدُّ الْقَلْبِ، وَ یُذْهِبُ بِالْمَرَضِ، وَ یُطْفِیءُ الْحَرارَةَ، وَ یُطیِّبُ النَّفْسَ.

«أمالی طوسی، ج 1، ص 372»

امام علی - علیه السلام - فرمود: خوردن مویز ـ کشمش سیاه ـ قلب را تقویت، مرض ها را برطرف، و حرارت بدن را خاموش، و روان را پاک می گرداند.

10ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : أطْعِمُوا صِبْیانَکُمُ الرُّمانَ، فَإنَّهُ اَسْرَعُ لاِلْسِنَتِهِمْ.

«أمالی طوسی، ج 1، ص 372»

امام علی - علیه السلام - فرمود: به کودکان خود أنار بخورانید تا زبانشان بهتر و زودتر باز شود.

11ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : أطْرِقُوا أهالیکُمْ فی کُلِّ لَیْلَةِ جُمْعَة بِشَیْء مِنَ الْفاکِهَةِ، کَیْ یَفْرَحُوا بِالْجُمْعَةِ.

«بحارالأنوار، ج 101، ص 73، ح 24»

امام علی - علیه السلام - فرمود: در هر شب جمعه همراه با مقداری میوه بر اهل منزل و خانواده خود وارد شوید تا موجب شادمانی آن ها در جمعه گردد.

12ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : کُلُوا ما یَسْقُطُ مِنَ الْخوانِ فَإنَّهُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داء بِإذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، لِمَنْ اَرادَ أنْ یَسْتَشْفِیَ بِهِ.

«مستدرک الوسائل، ج 16، ص 291، ح 19920»

امام علی - علیه السلام - فرمود: آنچه اطراف ظرف غذا و سفره می ریزد جمع کنید و بخورید، که همانا هرکس آن ها را به قصد شفا میل نماید، به اذن حق تعالی شفای تمام دردهای او خواهد شد.

13ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - :لا ینبغی للعبد ان یثق بخصلتین: العافیة و الغنی، بَیْنا تَراهُ مُعافاً اِذْ سَقُمَ، وَ بَیْنا تَراهُ غنیّاً إذِ افْتَقَرَ.

«بحارالأنوار، ج 69، ص 68»

امام علی - علیه السلام - فرمود: سزاوار نیست که بنده خدا، در دوران زندگی به دو خصوصیّت اعتماد کند و به آن دلبسته باشد: یکی عافیت و تندرستی و دیگری ثروت و بی نیازی است. زیرا چه بسا در حال صحّت و سلامتی می باشد ولی ناگهان انواع مریضی ها بر او عارض می گردد و یا آن که در موقعیّت و امکانات خوبی است، ناگهان فقیر و بیچاره می شود، ـ پس بدانیم که دنیا و تمام امکانات آن بی ارزش و بیوفا خواهد بود و تنها عمل صالح مفید و سودبخش می باشد ـ.

14ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : لِلْمُرائی ثَلاثُ عَلامات: یَکْسِلُ إذا کانَ وَحْدَهُ، وَ یَنْشطُ إذاکانَ فِی النّاسِ، وَ یَزیدُ فِی الْعَمَلِ إذا أُثْنِی عَلَیْهِ، وَ یَنْقُصُ إذا ذُمَّ.

«تنبیه الخواطر، ص 195»

امام علی - علیه السلام - فرمود: برای ریاکار سه نشانه است: در تنهائی کسل و بی حال، در بین مردم سرحال و بانشاط می باشد. هنگامی که او را تمجید و تعریف کنند خوب و زیاد کار می کند و اگر انتقاد شود سُستی و کم کاری می کند.

15ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَوْحَی اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالی إلی نَبیٍّ مِنَ الاْنْبیاءِ: قُلْ لِقَوْمِکَ لا یَلْبِسُوا لِباسَ أعْدائی، وَ لا یَطْعَمُوا مَطاعِمَ أعْدائی، وَ لا یَتَشَکَّلُوا بِمَشاکِلِ أعْدائی، فَیَکُونُوا أعْدائی.

«مستدرک الوسائل، ج 3، ص 210، ح 3386»

امام علی - علیه السلام - فرمود: خداوند تبارک و تعالی بر یکی از پیامبرانش وحی فرستاد: به امّت خود بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای دشمنان مرا میل نکنند و هم شکل دشمنان من نگردند، وگرنه ایشان هم دشمن من خواهند بود.

16ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اَلْعُقُولُ أئِمَّةُ الأفْکارِ، وَ الاْفْکارُ أئِمَّةُ الْقُلُوبِ، وَ الْقُلُوبُ أئِمَّةُ الْحَواسِّ، وَ الْحَواسُّ أئِمَّةُ الاْعْضاءِ.

«بحارالأنوار، ج 1، ص 96، ح 40»

امام علی - علیه السلام - فرمود: عقل هر انسانی پیشوای فکر و اندیشه اوست؛ و فکر پیشوای قلب و درون او خواهد بود؛ و قلب پیشوای حوّاس پنج گانه می باشد، و حوّاس پیشوای تمامی اعضاء و جوارح است.

17ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : تَفَضَّلْ عَلی مَنْ شِئْتَ فَأنْتَ أمیرُهُ، وَ اسْتَغِْنِ عَمَّنْ شِئْتَ فَأنْتَ نَظیرُهُ، وَ افْتَقِرْ إلی مَنْ شِئْتَ فَأنْتَ أسیرُهُ.

«بحارالأنوار، ج 70، ص 13»

امام علی - علیه السلام - فرمود: بر هر که خواهی نیکی و احسان نما، تا رئیس و سرور او گردی؛ و از هر که خواهی بی نیازی جوی تا همانند او باشی. و خود را نیازمند هر که خواهی بدان ـ و از او تقاضای کمک نما ـ تا اسیر او گردی.

18ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : أعَزُّ الْعِزِّ الْعِلْمُ، لاِنَّ بِهِ مَعْرِفَةُ الْمَعادِ وَ الْمَعاشِ، وَ أذَلُّ الذُّلِّ الْجَهْلُ، لاِنَّ صاحِبَهُ أصَمُّ، أبْکَمٌ، أعْمی، حَیْرانٌ.

«نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 70، ح 65»

امام علی - علیه السلام - فرمود: عزیزترین عزّت ها علم و کمال است، برای این که شناخت معاد و تأمین معاشِ انسان، به وسیله آن انجام می پذیرد. و پست ترین ذلّت ها جهل و نادانی است، زیرا که صاحبش همیشه در کری و لالی و کوری می باشد و در تمام امور سرگردان خواهد بود.

19ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : جُلُوسُ ساعَة عِنْدَ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ عِبادَةِ ألْفِ سَنَة، وَ النَّظَرُ إلَی الْعالِمِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ إعْتِکافِ سَنَة فی بَیْتِ اللّهِ، وَ زیارَةُ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ تَعالی مِنْ سَبْعینَ طَوافاً حَوْلَ الْبَیْتِ، وَ أفْضَلُ مِنْ سَبْعینَ حَجَّة وَ عُمْرَة مَبْرُورَة مَقْبُولَة، وَ رَفَعَ اللّهُ تَعالی لَهُ سَبْعینَ دَرَجَةً، وَ أنْزَلَ اللّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَةَ، وَ شَهِدَتْ لَهُ الْمَلائِکَةُ: أنَّ الْجَنَّةَ وَ جَبَتْ لَهُ.

«بحارالأنوار، ج 1، ص 205، ح 33»

امام علی - علیه السلام - فرمود: یک ساعت در محضر علماء نشستن ـ که انسان را به مبدأ و معاد آشنا سازند ـ از هزار سال عبادت نزد خداوند محبوب تر خواهد بود. توجّه و نگاه به عالِم از إعتکاف و یک سال عبادت ـ مستحبّی ـ در خانه خدا بهتر است. زیارت و دیدار علماء، نزد خداوند از هفتاد مرتبه طواف اطراف کعبه محبوب تر خواهد بود، و نیز افضل از هفتاد حجّ و عمره قبول شده می باشد. همچنین خداوند او را هفتاد مرحله ترفیعِ درجه می دهد و رحمت و برکت خود را بر او نازل می گرداند، و ملائکه شهادت می دهند به این که او اهل بهشت است.

20ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : یَا ابْنَ آدَم، لا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذی لَمْ یَأتِکَ عَلی یَوْمِکَ الَّذی أنْتَ فیهِ، فَإنْ یَکُنْ بَقِیَ مِنْ أجَلِکَ، فَإنَّ اللّهَ فیهِ یَرْزُقُکَ.

«نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 52، ح 26»

امام علی - علیه السلام - فرمود: ای فرزند آدم، غُصّه رزق و آذوقه آن روزی که در پیش داری و هنوز نیامده است نخور، زیرا چنانچه زنده بمانی و عمرت باقی باشد خداوند متعال روزی آن روز را هم می رساند.

21ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلی قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلی قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلی قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلی قَدْرِ غِیْرَتِهِ.

«نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 46، ح 12»

امام علی - علیه السلام - فرمود: ارزش هر انسانی به قدر همّت اوست، و شجاعت و توان هر شخصی به مقدار گذشت و احسان اوست، و درستکاری و صداقت او به قدر جوانمردی اوست، و پاکدامنی و عفّت هر فرد به اندازه غیرت او خواهد بود.

22ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : مَنْ شَرِبَ مِنْ سُؤْرِ أخیهِ تَبَرُّکاً بِهِ، خَلَقَ اللّهُ بَیْنَهُما مَلِکاً یَسْتَغْفِرُ لَهُما حَتّی تَقُومَ السّاعَةُ.

«اختصاص شیخ مفید، ص 189»

امام علی - علیه السلام - فرمود: کسی که دهن خورده برادر مؤمنش را به عنوان تبرّک میل نماید، خداوند متعال ملکی را مأمور می گرداند تا برای آن دو نفر تا روز قیامت طلب آمرزش و مغفرت نماید.

23ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : لا خَیْرَ فِی الدُّنْیا إلاّ لِرَجُلَیْنِ: رَجَلٌ یَزْدادُ فی کُلِّ یَوْم إحْساناً، وَ رَجُلٌ یَتَدارَکُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ، وَ أنّی لَهُ بِالتَّوْبَةِ، وَالله لَوْسَجَدَ حَتّی یَنْقَطِعَ عُنُقُهُ ما قَبِلَ اللهُ مِنْهُ إلاّ بِوِلایَتِنا أهْلِ الْبَیْتِ.

«وسائل الشیعة، ج 16، ص 76، ح 5»

امام علی - علیه السلام - فرمود: خیر و خوبی در دنیا وجود ندارد مگر برای دو دسته: دسته اوّل آنان که سعی نمایند در هر روز، نسبت به گذشته کار بهتری انجام دهند. دسته دوّم آنان که نسبت به خطاها و گناهان گذشته خود پشیمان و سرافکنده گردند و توبه نمایند، و توبه کسی پذیرفته نیست مگر آن که با اعتقاد بر ولایت ما اهل بیت عصمت و طهارت باشد.

24ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَم، أوَّلُهُ نُطْفَةٌ، وَ آخِرُهُ جیفَةٌ، وَ هُوَ قائِمٌ بَیْنَهُما وِعاءٌ لِلْغائِطِ، ثُمَّ یَتَکَبَّرُ.

«وسائل الشّیعة، ج 1، ص 334، ح 880»

امام علی - علیه السلام - فرمود: تعجبّ می کنم از کسی که اوّلش قطره ای آب ترش شده و عاقبتش لاشه ای متعفّن ـ بد بو ـ خواهد بود و خود را ظرف فضولات قرار داده است، با این حال تکبّر و بزرگ منشی هم می نماید.

25ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : إیّاکُمْ وَ الدَّیْن، فَإنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهارِ.

«وسائل الشّیعة، ج 18، ص 316، ح 23750»

امام علی - علیه السلام - فرمود: از گرفتن نسیه و قرض، خود را برهانید، چون که سبب غم و اندوه شبانه و ذلّت و خواری در روز خواهد گشت.

26ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : إنَّ الْعالِمَ الْکاتِمَ عِلْمَهُ یُبْعَثُ أنْتَنَ أهْلِ الْقِیامَةِ، تَلْعَنُهُ کُلُّ دابَّة مِنْ دَوابِّ الاْرْضِ الصِّغارِ.

«وسائل الشّیعة، ج 16، ص 270، ح 21539»

امام علی - علیه السلام - فرمود: آن عالم و دانشمندی که علم خود را ـ در بیان حقایق ـ برای دیگران کتمان کند، روز قیامت با بدترین بوها محشور می شود و مورد نفرت و نفرین تمام موجودات قرار می گیرد.

27ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : یا کُمَیْلُ، قُلِ الْحَقَّ عَلی کُلِّ حال، وَوادِدِ الْمُتَّقینَ، وَاهْجُرِ الفاسِقینَ، وَجانِبِ المُنافِقینَ، وَلاتُصاحِبِ الخائِنینَ.

«بحارالأنوار، ج 77، ص 271، ح 1»

امام علی - علیه السلام - فرمود: در هر حالتی حقّ را بگو و مدافع آن باش، دوستی و معاشرت با پرهیزگاران را ادامه ده، و از فاسقین و معصیت کاران کناره گیری کن، و از منافقان دوری و فرار کن، و با خیانتکاران همراهی و هم نشینی منما.

28ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : فی وَصیَّتِهِ لِلْحَسَنِ - علیه السلام - : سَلْ عَنِ الرَّفیقِ قَبْلَ الطَّریقِ، وَعَنِ الْجارِ قَبْلَ الدّارِ.

«بحارالأنوار، ج 76، ص 155، ح 36»

امام علی - علیه السلام - ضمن سفارشی به فرزندش امام حسن - علیه السلام - فرمود: پیش از آن که بخواهی مسافرت بروی، رفیق مناسب راه را جویا باش، و پیش از آن که منزلی را تهیّه کنی همسایگان را بررسی کن که چگونه هستند.

29ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : اِعْجابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلیلٌ عَلی ضَعْفِ عَقْلِهِ.

«الکافی، ج 1، ص 27»

امام علی - علیه السلام - فرمود: فخر کردن انسان به خودش، نشانه کم عقلی او می باشد.

30ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : أیُّهَا النّاسُ، إِیّاکُمْ وُحُبَّ الدُّنْیا، فَإِنَّها رَأْسُ کُلِّ خَطیئَة، وَبابُ کُلِّ بَلیَّة، وَداعی کُلِّ رَزِیَّة.

«تحف العقول، ص 152»

امام علی - علیه السلام - فرمود: ای گروه مردم، نسبت به محبّت و علاقه به دنیا مواظب باشید، چون که علاقه و محبّت به دنیا اساس هر خطا و انحرافی است، و دروازه هر بلا و گرفتاری است، و نزدیک کننده هر فتنه و آشوب؛ و نیز آورنده هر مصیبت و مشکلی است.

31ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : السُّکْرُ أرْبَعُ السُّکْراتِ: سُکْرُ الشَّرابِ، وَسُکْرُ الْمالِ، وَسُکْرُ النَّوْمِ، وَسُکْرُ الْمُلْکِ.

«بحارالأنوار، ج 73، ص 142، ح 18»

امام علی - علیه السلام - فرمود: مستی در چهار چیز است: مستی از شراب (و خمر)، مستی مال و ثروت، مستی خواب، مستی ریاست و مقام.

32ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : أللِّسانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.

«شرح نهج البلاغه ابن عبده، ج 3، ص 165»

امام علی - علیه السلام - فرمود: زبان، همچون درّنده ای است که اگر آزاد باشد زخم و جراحت (سختی به جسم و ایمان) خواهد زد.

33ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : یَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَی الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظّالِمِ عَلَی الْمَظْلُومِ.

«شرح نهج البلاغه فیض الاسلام، ص 1193»

امام علی - علیه السلام - فرمود: روز داد خواهی مظلوم بر علیه ظالم سخت تر است از روزی که ظالم ستم بر مظلوم می کند.

34ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : فِی الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَکُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَکُمْ، وَحُکْمُ ما بَیْنِکُمْ.

«شرح نهج البلاغه فیض الاسلام، ص 1235»

امام علی - علیه السلام - فرمود: قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آینده را در بردارد، و شرح وظایف شما را بیان کرده است.

35ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فینا وَفی عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْکامٌ.

«الکافی، ج 2، ص 627، ح 2»

امام علی - علیه السلام - فرمود: نزول قرآن بر سه قسمت است: یک قسمت آن درباره اهل بیت عصمت و طهارت: و دشمنان و مخالفان ایشان؛ و قسمت دیگر آن، اخلاقیّات و ضرب المثلها؛ و قسمت سوّم در بیان واجبات و احکام إلهی می باشد.

36ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : ألْمُؤْمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فی تَعَب، وَالنّاسُ مِنْهُ فی راحَة.

«بحارالأنوار، ج 75، ص 53، ح 10»

امام علی - علیه السلام - فرمود: مؤمن آن کسی است که خود را به جهت رفاه مردم در زحمت بیندازد و دیگران از او در أمنیّت و آسایش باشند.

37ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : کَتَبَ اللّهُ الْجِهادَ عَلَی الرِّجالِ وَالنِّساءِ، فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّی یُقْتَلَ فی سَبیلِ اللّه، وَجِهادُ الْمَرْئَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلی ماتَری مِنْ أذی زَوْجِها وَغِیْرَتِهِ.

«وسائل الشّیعة، ج 15، ص 23، ح 19934»

امام علی - علیه السلام - فرمود: خداوند جهاد را بر مردان و زنان لازم دانسته است. پس جهاد مرد، آن است که از مال و جانش بگذرد تا جائی که در راه خدا کشته و شهید شود. و جهاد زن آن است که در مقابل زحمات و صدمات شوهر و بر غیرت و جوانمردی او صبر نماید.

38ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : فی تَقَلُّبِ الاْحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ.

«شرح نهج البلاغه فیض الإسلام، ص 1183»

امام علی - علیه السلام - فرمود: در تغییر و دگرگونی حالات و حوادث، فطرت و حقیقت اشخاص شناخته می شود.

39ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : إنّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَلا حِسابَ، وَغَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل.

«شرح نهج البلاغه ابن عبده، ج 1»

امام علی - علیه السلام - فرمود: امروزه - در دنیا - زحمت و فعالیّت، بدون حساب است و فردای قیامت، حساب و بررسی اعمال و دریافت پاداش است.

40ـ قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : إتَّقُوا مَعَاصِیَ اللّهِ فِی الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاکِم.

«شرح نهج البلاغه ابن عبده، ج 3، ص 324»

امام علی - علیه السلام - فرمود: دوری و اجتناب کنید از معصیت های إلهی، حتّی در پنهانی، پس به درستی که خداوند شاهد اعمال و نیّات است؛ و نیز او حاکم و قاضی خواهد بود.
موعود

تاثیر سیاه دانه بر زخم معده

در تحقیقاتی که اخیرا توسط یکی از پژوهشگران کشورمان انجام شده، اثر پیشگیری و درمانی گیاه سیاه‌دانه بر روی زخم معده ناشی از داروی ضد التهاب غیراستروئیدی ایندومتاسین به اثبات رسیده است.

به گزارش ایسنا، صغری پاسبان محقق جوان کشورمان، در تحقیقاتی که در قالب پایان‌نامه خود جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی پزشکی انجام داده، به نتایج جالبی درخصوص اثرات درمانی گیاه سیاه‌دانه بر روی بیماری زخم معده پی برده که به گفته او این اثرات عمدتا از طریق مهار لیپو پراکسیداسیون و نیز افزایش ترشح مخاط معده اعمال شده است.

پاسبان به ایسنا گفت: در تحقیقات انجام گرفته با عنوان "بررسی اثر سیاه‌دانه بر روی زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی"، سیاه‌دانه در حدود 80 درصد از ایجاد زخم معده پیشگیری و در حدود 70 درصد اثر درمانی برای زخم معده از خود نشان داد و در این مطالعه اثر درمانی سیاه‌دانه در درمان و پیشگیری از زخم معده حتی از داروی معروف و پرمصرفی همچون رانیتیدین نیز بیشتر بود که این موضوع بسیار جالب توجه است.

او یکی از عوارض جانبی داروی‌های ضدالتهاب ‌غیراستروئیدی را که در درمان بیماری‌های التهابی بسیار پر کاربرد است، ایجاد زخم معده در افراد دانست و اظهار کرد: داروهای ضد التهاب‌ غیراستروئیدی معمولا برای از بین بردن التهاب در بیماری‌هایی که احتیاج به درمان طولانی مدت دارند مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز و همچنین در تسکین دردهای مختلف از جمله دردهای زودگذر عضلانی، سردردهای میگرنی و دردهای بعد از عمل جراحی تجویز می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت یافتن راهی جهت کاهش عوارض این داروها، تصریح کرد: امروزه بیش از 30 میلیون بیمار در سراسر کره زمین از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نظیر ایندومتاسین استفاده می‌کنند که یکی از عوارض شایع این داروها ایجاد زخم معده در انسان می‌باشد، بطوریکه در بیش از 20 درصد از افراد تحت درمان با داروی ایندومتاسین زخم معده ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی جزو پرمصرف‌ترین داروها در سطح جهان به‌شمار می‌آیند، اما به دلیل عوارض جانبی خطرناکی که بر روی دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند مصرف آنها نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی را به همراه دارد، بطوریکه امروزه این مشکل به یکی از دغدغه‌های مهم علم پزشکی مبدل شده است.

این محقق جوان ایرانی در ادامه به بیان خصوصیات و ویژگی‌های گیاه سیاه دانه پرداخت و متذکر شد: سیاه‌دانه یا در اصطلاح انگلیسی Black cumin در طب سنتی ایرانی مصارف متعددی داشته و در درمان بسیاری از امراض همچون سوء هاضمه، سر درد مزمن، اسهال، استفراغ، سرماخوردگی، از دست دادن اشتها، آسم، بیماری‌های قلبی، ضعف جسمانی، مشکلات گوارشی، دیابت، رماتیسم، جذام و بسیاری موارد دیگر تجویز و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پاسبان از سیاه‌دانه با عنوان گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نام برد و خاطر نشان کرد: منافع سیاه‌دانه از یکسو در کتاب انجیل و نوشته‌های عبری ذکر شده و در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) منقول است که "سیاه دانه داروی تمام دردها بجز مرگ است" و از سوی دیگر مطالعات اخیر خواص ضد باکتریایی، کاهندگی قند خون، ضد فشار خون، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه را به اثبات رسانده است.

این پروژه تحقیقاتی که روند اجرای آن از زمستان 90 آغاز و تا اعلام نتایج نهایی در تابستان 92 به طول انجامید در محل و با حمایت مالی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تحت نظارت دکتر سعید نیازمند، دانشیار گروه فیزیولوژی پزشکی این دانشگاه انجام گرفته است.

برداشت از : عصر ایران