وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

خطرات تنهایی

بیش از 60 درصد از افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، متاهل هستند: وقتی زوج‌ها از عمیق‌ترین احساسات، افکار و تجربه‌هایشان با دیگری صحبت نمی‌کنند، از نظر احساسی از یکدیگر جدا شده و گرفتار غم تنهایی می‌شوند.

بنابر اعلام محققان، تخمین‌زده شده است که ۴۰ درصد از ما انسان‌ها زمانی در زندگی‌مان دچار درد جانکاه تنهایی می‌شویم. با این حال تعداد کمی از ما می‌دانیم که این موضوع چه اثری روی ما می‌گذارد. بر این اساس درباره تنهایی چند حقیقت بیان شده است:

به گزارش psychologytoday، تنهایی ربطی به تعداد دوستان و روابط اجتماعی ندارد: تنهایی کاملا به کیفیت فردی در روابط انسان مربوط است. زیرا ممکن است او با افراد جامعه‌اش در ارتباط باشد، اما از نظر احساسی یا اجتماعی و تفکر از اطرافیان‌شان جدا بوده و بشدت احساس تنهایی کند.

بیش از 60 درصد از افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، متاهل هستند

وقتی زوج‌ها از عمیق‌ترین احساسات، افکار و تجربه‌هایشان با دیگری صحبت نمی‌کنند، از نظر احساسی از یکدیگر جدا شده و گرفتار غم تنهایی می‌شوند. این افراد تصور می‌کنند که همسران‌شان نمی‌توانند احساسات عمیق آنها را درک کرده، بنابراین کمتربا یکدیگر صحبت می‌کنند.

تنهایی درک ما از روابط‌مان را منحرف می‌کند

مطالعات نشان داده است هر زمان از مردم بخواهید لحظاتی را که احساس تنهایی می‌کردند، به خاطر بیاورند کافی است تا دوباره احساس تنهایی کرده و روابط‌شان را با دیگران کم اهمیت تلقی کنند. در حقیقت بیشتر افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، کمتر در ایجاد رابطه با دیگران پیشقدم می‌شوند و خود را در دام تنهایی عمیق‌تری گرفتار می‌کنند.

احساس تنهایی کردن مسری است

خیلی راحت می‌توان کسی را که گرفتار تنهایی و احساس مخرب آن است، شناسایی کرد و جالب است بدانید در تحقیقی مشخص شده افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، می‌توانند این حس خود را به دوستان و اطرفیان‌شان نیز انتقال دهند.

تنهایی باعث احساس سرما می‌شود

در تحقیقی از داوطلبان خواسته شد خاطرات روزهای تنهایی‌شان را به یادآورند. شرکت‌کنندگان هنگام یادآوری این خاطرات به وضوح احساس سرما کردند و حتی دمای واقعی پوست بدن‌شان پایین آمد. در واقع بدن ما نسبت به تنهایی بشدت واکنش نشان می‌دهد.

تنهایی موجب می‌شود که سلامت‌مان به خطر بیفتد

تنهایی باعث می‌شود گرفتار فشار خون، کلسترول بالا و دیگر ناراحتی‌های جسمی شویم. در واقع با افزایش هورمون استرس ما را دچار مشکلات روانی و فیزیکی می‌کند. از طرفی، تنهایی مزمن احتمال حمله قلبی ـ عروقی را افزایش می‌دهد، زیرا وقتی فرد احساس تنهایی می‌کند، بدنش تحت فشار و تنش بسیاری است.

تنهایی به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تنهایی به اندازه سیگار کشیدن از عمر انسان کاسته و تا 14 درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

منبع: جام جم