وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

مهار افسردگی با سحر خیزی

افسردگی یکی از بیماری‌های روانی است که افراد زیادی با هم درگیرند و این افسردگی با بیدار شدن از خواب در صبح زود می‌توان مهار کرد.

زینب شاهمرادی، روانشناس با اشاره به رابطه سحرخیزی و افسردگی گفت: فردی که افسردگی دارد از زندگی لذت نمی‌برد و ممکن است بی‌خوابی و یا پرخوابی داشته باشد و از علائم دیگر کاهش انرژی، کاهش یا افزایش وزن و کندی روانی حرکت یا کندی سایکوموتور یعنی اختلال در حافظه داشته باشند و این افراد احساس پوچی و ناامیدی می‌کنند، تمرکزشان را از دست می‌دهند و کسانی که این مجموع علائم را با هم داشته باشند دچار افسردگی هستند.
 
شاهمرادی تصریح کرد: حدود75 درصد از افراد که دچار افسردگی می‌شوند، مشکل خواب دارند، یعنی یا بی‌خوابی و یا پرخوابی دارند و ممکن است که خیلی دیر به خواب بروند و نوعی افسردگی هم وجود دارد به نام افسردگی ملانکومین که تعداد مشخصه آن این است که این افراد صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به خواب بروند.
 
این روانشناس با اشاره به این که افسردگی در هنگام سحرخیزی از بین می‌رود، اظهار داشت: از لحاظ زیستی و فیزیولوژیکی در ساعات اولیه صبح میزان ترشح هورمون‌های کورتیزول و اندروفین در بدن افزایش پیدا می‌کند و افزایش همین هورمون‌ها است که در صبح‌گاه باعث هوشیاری فرد می‌شود.
 
شاهمرادی خاطرنشان کرد: کسانی که خواب زیادی دارند، ترشح این هورمون‌ها در بدن آن ها کم است و همین باعث می‌شود که خواب زیادی داشته باشند و میزان افسردگی در افراد سحرخیز کمتر از افراد غیر سحرخیز است و سحرخیزی به عنوان یک روش درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی استفاده بهبود می‌یابند.

عصر ایران