وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند
وصیت

وصیت

آنچه دوست دارم فرزندانم بدانند

خود را از این زندان خلاص کنید

بدبینی یک واکنش معمول در بسیاری از افراد است که موجب می‌شود فرد دید منفی نسبت به مسائل پیرامون خود داشته باشد و همیشه نیمه خالی لیوان را ببینند.

به گزارش ایسنا، افراد بدبین در قضاوت روی موضوعات و اطرافیان خود تنها به نیمه خالی لیوان توجه می‌کنند یعنی فقط نکات منفی را می‌بینند که این نگرش می‌تواند عوارض جانبی منفی و جدی بر زندگی آنان داشته باشد به طوری که گاهی اوقات واقعا از اجتماع طرد می‌شوند و در زندگی نیز دائما درجا می‌زنند و معمولا به ندرت به موفقیتی دست می‌یابند و علاوه بر این با منفی‌بافی‌های خود اطرافیانشان را نیز آزار می‌دهند.

در این مقاله به نقل از هلث ‌لاین تاثیرات سوء بدبینی و منفی بودن بر زندگی مورد بحث قرار گرفته و چند توصیه کاربردی برای غلبه بر احساس مخرب بدبینی ارائه شده است.

تاثیرات بدبینی بر رفتار فرد

تاثیر مستقیم بدبینی با رفتار فرد مرتبط است. داشتن تفکرات منفی به طور طبیعی موجب می‌شود فرد در مقایسه با تفکرات مثبت رفتارهای متفاوتی از خود بروز دهد که قطعا برای خود فرد عواقب خوبی ندارد و برای اطرافیان نیز خوشایند نیست. برخی از تاثیرات رفتاری حس بدبینی شامل موارد زیر می‌شود:

- گله و شکایت کردن‌های همیشگی

- از دست دادن امید به آینده

- احساس عدم کنترل و مدیریت بر مسائل شخصی

- مقابله نکردن با چالش‌ها به بهانه شکست خوردن

- کنار گذاشتن ایده‌های جدید

- مقاومت در برابر تغییرات

تاثیرات بدبینی بر خلق‌وخوی فرد

در نهایت تاثیرات رفتاری بدبینی وخیم‌تر شده و بر سلامت حسی و عاطفی فرد تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد. اغلب اوقات منفی بودن به افسردگی مزمن و احساس شک به خود و دیگران منجر می‌شود. دیگر تاثیرات احساسی مرتبط با منفی بودن شامل موارد زیر می‌شود:

- احساس دائمی تنها بودن

- بی‌ارزش دانستن خود

- احساس بی‌استفاده بودن در مورد خود

- مقصر دانستن دیگران به دلیل فریب دادن

- احساس بی‌دفاع بودن

- احساس بدبختی کردن

تاثیرات اجتماعی بدبینی

گاهی اوقات افسردگی و مشکلات احساسی و عاطفی به دنبال نحوه واکنش دیگران به رفتارهای منفیِ فرد بدبین تشدید می‌شود. افراد منفی اغلب آیینه دق و یاس در نظر گرفته می‌شوند. در این شرایط فرد بدبین باید بداند که اطرافیانش او و شخصیتش را طرد نمی‌کنند بلکه نگاه منفی فرد به زندگی را قبول ندارند. هچنین فرد نباید عصبانیت یا منفی بودنش را به دیگران نسبت دهد بلکه پیشنهاد می‌شود تمرکز خود را روی کاهش دید منفی‌اش در زندگی قرار دهد.

چگونه می‌توان بر بدبینی غلبه کرد؟

قبل از هر چیز با این واقعیت مواجه شوید که شما در مورد یک فرد، یک موضوع یا یک شرایط بدبین هستید و سپس به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1- از خودتان این سوال را بپرسید که آیا واقعا روش دیگری برای نگاه کردن و بررسی دنیای اطرافتان وجود دارد؟

2- در مورد نظرات بدبینانه خود به دنبال دیدگاه‌های جدید باشید. برای داشتن ارزیابی‌های عقلانی‌تر با فردی که خلاف دیدگاه شما را دارد صحبت کنید.

3- برای فکر کردن در مورد ایده‌هایی که موجب می‌شود نگرش بدبینانه‌ای داشته باشید آنقدر وقت بگذارید تا بتوانید بر آنها غلبه کنید. داشتن نگاه بدبینانه به زندگی، تمام امیدها و فرصت‌های فرد را از بین می‌برد. فردی که دارای چنین روحیه‌ای است به آینده‌ای بهتر و دست یافتن به آن امید ندارد. فرد بدبین به توانایی خود برای غلبه کردن بر موانع موجود در زندگی‌اش تردید دارد و به دلیل این تفکرات، زندگی و عمر خودرا هدر می‌دهد.

4- برای تغییر نگرش خود به دنبال دلیل و انگیزه‌ای باشید که به آن باور قلبی دارید. انگیزه‌ای که از عمق قلب باشد، این توان را دارد تا بر حس بدبینی غلبه کند.

5- روی ممکن‌ها و نه غیرممکن‌ها تمرکز کنید. زمانی که فرد تمرکز خود را روی غیرممکن‌ها قرار می‌دهد به دنیای خود بدبین می‌شود.

6- داستان‌های رغبت‌انگیز مطالعه کنید. برای آنکه بتوان روی ممکن‌ها تمرکز داشت می‌توان با خواندن داستان‌های رغبت‌انگیز از تجربیات افراد موفق در این زمینه بر حس بدبینی خود غلبه کرد.

7- در کارهای گروهی شرکت کنید. حضور داشتن در تیم‌های مختلف این حس را در فرد به وجود می‌آورد که تنها نیست و دیگران می‌توانند هنگام مشکلات روی او حساب کنند. همچنین زمانی که آنان به کمک نیاز داشتند برای آنان سودمند باشید.

8- از به کار بردن کلمات منفی خودداری کنید. هیچ چیزی بیشتر از لغات منفی حس خوش‌بینی را از فرد دور نمی‌کند. همیشه سعی کند به جنبه مثبت موضوعات و اطرافیان خود نگاه کنید.

9- به دنبال ایده‌های جدید و شیوه‌های پیش‌بینی نشده باشید. یکی از دلایلی که فردی بدبین می‌شود راه ندادن ممکن‌ها به ذهن و فکر نکردن به آنها است.

منبع : تابناک